Lassan nem bírom követni a Nemzet Tanárát, Hoffmann Rózsát. Azt értem én, hogy minőséget akar, de vajon felmérte azt, hogy ez mennyire jelentős mennyiségi csökkenéshez vezet? És ha igen, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a kevesebb több?
Tekintsük át, milyen megszorító intézkedésre számíthat a mai tinédzser, mire az új érettségirendszer életbe lép!
1. Pontozás, értékelés
Hoffmann többször nyilatkozott arról, hogy tarthatatlanul alacsonyak a jelenlegi ponthatárok, a 20% rémesen kevés az elégségeshez. Ha pedig az elégséges nívóját magasabban húzzák meg, akkor az bizonnyal feljebb tolja a közepes 40%-os, illetve a jó 60% határát is. Ha így lesz, ez minden valószínűség szerint nehezítés, mert - példának okáért - a mostani matematika vagy történelem érettségi feladatain már sokat könnyíteni nem tudnak, mert akkor az már nagyon ratyi, nagyon ciki lenne.
2. Társadalmi munka
A tervek szerint "az érettségi vizsga megkezdésének feltétele lesz a tanuló által önként választott, 60 órás társadalmi tevékenység. Ezt az érettségire jelentkezés időpontjáig kell elvégezni és ennek be kell kerülnie a középiskolai bizonyítványba is. Az elképzelések szerint a diákok például nyugdíjas otthonokban, szociális intézményekben vagy fogyatékos gyermekek érdekében végezhetnek társadalmi munkát".
Nos, ezzel nem az a baj, hogy "komcsi tempó" - szerintem egyébként nem az -, hanem a diákok mentalitásának figyelmen kívül hagyása. Sokan közülük (talán a többség) nem teljesítené az utolsó tanév szeptember 1-ig ezt a követelményt, innentől kezdve pedig a befejező évfolyamra maradna. Arra az időszakra, amelyben a legtöbb feladat vár a nebulóra. Bár jogos lehet a kritika, miért olyan buta a kölök, hogy az utolsó pillanatig görgeti maga előtt ezt a problémát, mégsem biztos, hogy így kell bevezetni Trehány Bélát a szolidaritás világába.
3. Hatodik érettségi tárgy
Talán az eddigieknél is nagyobb nehezítés lesz, ha elfogadják azt a javaslatot, miszerint "az eddigi öttel ellentétben 2013-tól hat tantárgyból kell majd vizsgázni. A magyar nyelv és irodalom, a történelem, a matematika, az idegen nyelv és a kötelezően választható tárgy mellett a diákoknak a biológia, kémia és a fizika közül is választaniuk kell egyet". Ehhez még hozzáteszik a vitairatban: "szakmai vitában eldöntendő, hogy szakközépiskolákban – a magyar nyelv és irodalom, valamint az idegen nyelv kivételével – legyen-e lehetőség egy kötelező és egy kötelezően választandó tantárgy helyett szakmai tantárgy választására".
Igen, jól érzik, a szakközépiskolákban komoly gondok lehetnek ezzel, hiszen a szakmai órák kb. 6-ot elvisznek hetente minden évben. Emellett csak akkor biztosítható szabad választás a három megnevezett tárgyból, ha azokhoz kellő óraszámot rendelnek. Igen ám, de minek a terhére, ha közben emelni akarják a testnevelés és a készségtárgyak óraszámát, vagy éppenséggel bevezetni óhajtanak (nagyon helyesen) valamiféle erkölcsi nevelést szolgáló tantárgyat?
Mint matematika és kémia szakos csak annyit mondhatok, a cél veretes, a kidolgozás nehézkes. Én drukkolok, hogy valami értelmes jöjjön ki belőle a végén, de a tény tagadhatatlan: ez egy komoly kihívás lesz az átlagosnál gyengébb képességű és szorgalmú gyerekeket tanító szakközépiskolákban mind a tanulónak, mind tanáraiknak. Gyanítom, az amúgy sem csekély lemorzsolódás növekedését vonja maga után, melynek következtében iskolák szűnhetnek meg.
Persze ez sem feltétlenül baj, túlképzés van érettségire, túl gyengék képzése.
utolsó 3 hsz