Lassan nem bírom követni a Nemzet Tanárát, Hoffmann Rózsát. Azt értem én, hogy minőséget akar, de vajon felmérte azt, hogy ez mennyire jelentős mennyiségi csökkenéshez vezet? És ha igen, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a kevesebb több?
Tekintsük át, milyen megszorító intézkedésre számíthat a mai tinédzser, mire az új érettségirendszer életbe lép!
1. Pontozás, értékelés
Hoffmann többször nyilatkozott arról, hogy tarthatatlanul alacsonyak a jelenlegi ponthatárok, a 20% rémesen kevés az elégségeshez. Ha pedig az elégséges nívóját magasabban húzzák meg, akkor az bizonnyal feljebb tolja a közepes 40%-os, illetve a jó 60% határát is. Ha így lesz, ez minden valószínűség szerint nehezítés, mert - példának okáért - a mostani matematika vagy történelem érettségi feladatain már sokat könnyíteni nem tudnak, mert akkor az már nagyon ratyi, nagyon ciki lenne.
2. Társadalmi munka
A tervek szerint "az érettségi vizsga megkezdésének feltétele lesz a tanuló által önként választott, 60 órás társadalmi tevékenység. Ezt az érettségire jelentkezés időpontjáig kell elvégezni és ennek be kell kerülnie a középiskolai bizonyítványba is. Az elképzelések szerint a diákok például nyugdíjas otthonokban, szociális intézményekben vagy fogyatékos gyermekek érdekében végezhetnek társadalmi munkát".
Nos, ezzel nem az a baj, hogy "komcsi tempó" - szerintem egyébként nem az -, hanem a diákok mentalitásának figyelmen kívül hagyása. Sokan közülük (talán a többség) nem teljesítené az utolsó tanév szeptember 1-ig ezt a követelményt, innentől kezdve pedig a befejező évfolyamra maradna. Arra az időszakra, amelyben a legtöbb feladat vár a nebulóra. Bár jogos lehet a kritika, miért olyan buta a kölök, hogy az utolsó pillanatig görgeti maga előtt ezt a problémát, mégsem biztos, hogy így kell bevezetni Trehány Bélát a szolidaritás világába.
3. Hatodik érettségi tárgy
Talán az eddigieknél is nagyobb nehezítés lesz, ha elfogadják azt a javaslatot, miszerint "az eddigi öttel ellentétben 2013-tól hat tantárgyból kell majd vizsgázni. A magyar nyelv és irodalom, a történelem, a matematika, az idegen nyelv és a kötelezően választható tárgy mellett a diákoknak a biológia, kémia és a fizika közül is választaniuk kell egyet". Ehhez még hozzáteszik a vitairatban: "szakmai vitában eldöntendő, hogy szakközépiskolákban – a magyar nyelv és irodalom, valamint az idegen nyelv kivételével – legyen-e lehetőség egy kötelező és egy kötelezően választandó tantárgy helyett szakmai tantárgy választására".
Igen, jól érzik, a szakközépiskolákban komoly gondok lehetnek ezzel, hiszen a szakmai órák kb. 6-ot elvisznek hetente minden évben. Emellett csak akkor biztosítható szabad választás a három megnevezett tárgyból, ha azokhoz kellő óraszámot rendelnek. Igen ám, de minek a terhére, ha közben emelni akarják a testnevelés és a készségtárgyak óraszámát, vagy éppenséggel bevezetni óhajtanak (nagyon helyesen) valamiféle erkölcsi nevelést szolgáló tantárgyat?
Mint matematika és kémia szakos csak annyit mondhatok, a cél veretes, a kidolgozás nehézkes. Én drukkolok, hogy valami értelmes jöjjön ki belőle a végén, de a tény tagadhatatlan: ez egy komoly kihívás lesz az átlagosnál gyengébb képességű és szorgalmú gyerekeket tanító szakközépiskolákban mind a tanulónak, mind tanáraiknak. Gyanítom, az amúgy sem csekély lemorzsolódás növekedését vonja maga után, melynek következtében iskolák szűnhetnek meg.
Persze ez sem feltétlenül baj, túlképzés van érettségire, túl gyengék képzése.
Az utolsó 100 komment: