Főoldalra

utolsó 3 hsz

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • Corry: @VIC20: Csatlakozom. Volna tényleg mondóka, mert gyakorlatilag minden össze lett zagyválva, néha... (2013.09.11. 19:20) Tényleg kevés?
  • VIC20: Hát, akkor béke poraidra, Malacz. Jó volt olvasgatni az írásaidat. :( (2013.07.23. 10:00) Tényleg kevés?
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Eddigi posztok

Agyzaj

Szeretek tanítani...
Néha öröm, néha kín, és valamikor egyszerűen csak vicces... Az iskola a storyk kifogyhatatlan tárháza, az oktatás pedig mindig van annyira nyavalyás, hogy vitatémát adjon. Szóval ez egy tematikus blog a tanárságról, a tanításról.

facebook

dinamika

Friss topikok

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • malacz rezignált: @aDingo: :))) Személyeskedő logikája, amivel győztesnek hozza ki magát, remek hangulatba hozott.... (2013.05.14. 09:38) Játszani is engedd!
  • latin szerelő: Másképpen megoldva: Két idő van: a "most" és a "régen". Most András X éves, Béla (70-X) éves Rége... (2013.02.08. 15:59) Törd a fejed! 3.
  • Én is akarok kommentelni: @malacz69 rezignált: Nocsak! Végre valami előrelépés, hogy a jogászok sem fizetnek ha itthon mara... (2013.01.03. 06:16) Orvosképzés, ahogy én csinálnám
  • Netuddki.: @malacz69 rezignált: Baromság! Nyilvánosság, átláthatóság, nyomon követhetőség, személyi felelőssé... (2012.07.31. 12:14) Kettő az egyben: pazarlás és pénzhiány

szavazás;-)

Malacka jó fej blogger?
Hát persze, tök fej!
Óóó igen, igen-igen!
Faja fickó, yesss!
Oui, oui, oui, oui.
Miazhogynagyonis!
  

Törd a fejed! 6.

2011.03.31. 19:57 | malacz rezignált | 15 komment

Címkék: fejtörő matematika

Álmodtam az éjjel... Azt álmodtam, hogy kalózok raboltak el, és halálra ítéltek, mert bűnösnek találtak a matematika területén mutatott frusztráló túlképzettségemben. Én vétkem, én vétkem, én igen nagy vétkem...
Az ítélet halál - mondták az ő bűzös, rothadó fogú szájukkal. Azonban jó napjuk volt, ezért adtak egy esélyt: kihoztak három teljesen egyforma dobozt, és letettek elém 30 darab súlyra és alakra teljesen ugyanolyan kapszulát. Azt közölték, hogy a 15 darab pirosban méreg, a 15 darab zöldben C-vitamin van. Mondták, tegyem a kapszulákat a dobozokba úgy, hogy üresen egyik doboz sem maradhat. Tudtomra adták, hogy majd a dobozokat megkeverik, és bekötött szemmel választhatok közülük egyet, és abból egy kapszulát, amit le kell majd nyelnem.

Én nagyon megörültem, mert sikerült kiagyalnom egy olyan megoldást, amellyel jó eséllyel megmenekülök. A dolog nyilván nem 100%-os, de azért számottevő az esély arra, hogy megússzam a buta kalózok - matematikai műveltségem miatti - rettegett bosszúját.

Hogyan csináltam, és mekkora eséllyel menekülök meg a legjobb döntést hozva? (Mivel az ugyebár egyértelmű, hogy a legjobb döntést hoztam.)

(A kommenteket egy ideig moderálom, hogy ne rontsuk el egymás játékát.)

Bookmark and Share
       

A bejegyzés trackback címe:

https://agyzaj.blog.hu/api/trackback/id/tr862789150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kedves TBal!

A megoldásod tökéletes, viszont nem upddate-elem extra kitalálásokra, csak itt írom akkor le: a dobozokat nem lehet emelgetni és rázogatni kiválasztás előtt (súlyfaktorral, zörgéssel nem manipulálhatunk).
Kedves Walter!
A technikád jó, a számolás nem, legalábbis én úgy veszem ki, h az amit eredménynek megadsz, nem jó.
Kedves Hölgyi!

A gondolatok jók, a számítások is nagyjából, de a végeredmény akkor most mennyi is? Hány %-os eséllyel szabadulok meg összességében, mindent figyelembe véve?
Holnap beteszem a kommenteket! Addig is a feladatszűzek még jelentkezhetnek megoldásokkal. Jutalom: szóbeli szaktanári dicséret. :-)
Szia Malac!

Aranyos, de szerintem update-eld pár dologgal - amit mondjuk nyilván egy rutinos rejtvényfejtő ki tud szűrni. Pl. Megrázzák-e a dobozokat, mielőtt választhatok közülük (tuti nem, mert akkor elrendezhetném a kapszulákat, és az alapján választhatnék)? Nyitás és tapogatás után választhatok-e másik dobozt(Nem, mert így egyszerű lenne)?

Ha pusztán sansz alapján kéne elrendezni, én úgy csinálnám, hogy két dobozba 1-1 c-vitamin, a harmadikba meg az összes többit. Így a sanszom 82.76% a túlélésre (66.6%, hogy a helyes dobozt húzom ki, ha nem, akkor is majdnem 50% ((28/58*100/3) %), hogy életben maradok. Nyertem?
Két dobozba 1-1 szem vitamint, a harmadikba mehet a maradék vegyesen.
egy egy dobozba egy egy c vitaminos kapszula, a harmadikba a többi.

így az esély 2:1 hogy kiválasztom a tuti dobozok valamelyikét, és 13:15 (=0,86:1) hogy a harmadik választása esetén sikeres leszek.

2,86:3 az esély a túlélésre.
@malacz69 eurofanyalgó:

"(súlyfaktorral, zörgéssel nem manipulálhatunk). "

Pedig mennyivel egyszerűbb lenne!:)

Nem fűzök különösebb reményeket hozzá, de megoldásom a következő:

Az egyik dobozba 28 bogyót raknék, ami a teljes 15 db. mérget + 13 db. C vitaminost tartalmazná. A másik kettőbe 1-1 C vitaminos kerülne.
Ahhoz, hogy a 2 C vitaminos doboz valamelyikét húzzam ki, ~ 66 % esélye lenne, amiből 100%-osan az erődusszasztó C vitamint kaphatom be.

Hogy a "kevert" dobozt válasszam, annak ~ 34 % az esélye.
De ha mégis beletrafálnék, még akkor sincs akkora trázsödí, hiszen a benne lévők aránya miatt, a bogyók közti kedvező választás közelít az 50%-hoz.
Azaz, ha a 34 % -ot nagyjából a felére csökkentettem, összességében cirka 17% -os esélyem lesz a jó döntésre.

Már ha nem döglök meg előtte, logikám visszavonhatatlan cáfolataként:)
Úgy rémlik, - ide csak beugrottam, és átfutva a feladatot, ad hoc ötöltem ki a lehetséges megoldást - hogy kb. 17 % esélyt adtam önnön megmérgezésemnek.
De ha ez nem volt világos már az első hsz-ben, gyanítom, valamit mégis elbajszintottam:)
@malacz69 eurofanyalgó:

Bocs Malaczka, na mostmár nyugodtan, itthonról.
Látom, a kérdésed a "szabadulás" esélyét firtatja.
Hát nyilván annyi lesz, amennyi a 100%-ból megmarad az általam írt 17% levonása után, azaz 83%.

A százalékok előzetes számításomnál természetesen elnagyoltak, hiszen 33,33...% az 1 dobozra jutó esélyek száma, ezért az a bizonyos 66 ( az 1+1 C vitaminos ) na az is 66,66... % lenne. De sztem ennek nincs jelentősége.
A 15+13 -as doboznál is volt egy kis lazaságom, hisz ott is csak hozzávetőlegesnek jelöltem az 50%-ot, holott egy osztással, pontos eredményre lehetne jutni, de hát úgy gondoltam, ne tökölök vele, úgyis a logikája a lényeg.
Még szerencse, hogy nem kapunk rá jegyet, igaz Walterom?:)
A helyes válasz valóban az, h 1-1 dobozba 1-1 C-vitamin, a maradék 13 C-vitamin és 15 méregkapszulát (azaz összesen 28 kapszulát) pedig a harmadik dobozba.

Így a valószínűség - mivel minden dobozt 1/3-os valószínűséggel választunk:

1/3+1/3+1/3*13/28=0,8214, azaz 82,14%

Másképpen:
a harmadik dobozban 15/28*100=53,57% kapszula mérgező, és mivel
az esetek 33,333%-ában választjuk ezt a dobozt, ezért 33,333*0,5357=17,86% eséllyel purcanunk ki, vagyis 100-17,86=82,14% valószínűséggel éljük túl ezt a különleges kalóz rulettet.

@TBal:

"akkor is majdnem 50% ((28/58*100/3) %)"

Ezt nem értem. A végeredmény sem teljesen pontos. Hogy is van ez?
Örömmel konstatálom, még nem hülyültem le teljesen!:)
Tanár Úr! Kérem az ötösalát!:) [ Csak a tizedesek elhanyagolása miatt nézem el az "alát" :) ]
@hölgyválasz:

Eszembe nem jutna megalázni az Ön dicsőséges jelesét, melyet pirossal vésünk fel a tudomány fénylő, kék egére!:D
@malacz69 eurofanyalgó: Jaj, kevertem, nem néztem teljesen az adatokra, csak a megoldáson agyaltam. Én 2x30 kapszulával számoltam... de végülis nem ezen mólik, az elmélet a lényeg.
süti beállítások módosítása