Főoldalra

utolsó 3 hsz

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • Corry: @VIC20: Csatlakozom. Volna tényleg mondóka, mert gyakorlatilag minden össze lett zagyválva, néha... (2013.09.11. 19:20) Tényleg kevés?
  • VIC20: Hát, akkor béke poraidra, Malacz. Jó volt olvasgatni az írásaidat. :( (2013.07.23. 10:00) Tényleg kevés?
  • Utolsó 20

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Eddigi posztok

Agyzaj

Szeretek tanítani...
Néha öröm, néha kín, és valamikor egyszerűen csak vicces... Az iskola a storyk kifogyhatatlan tárháza, az oktatás pedig mindig van annyira nyavalyás, hogy vitatémát adjon. Szóval ez egy tematikus blog a tanárságról, a tanításról.

facebook

dinamika

Friss topikok

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • malacz rezignált: @aDingo: :))) Személyeskedő logikája, amivel győztesnek hozza ki magát, remek hangulatba hozott.... (2013.05.14. 09:38) Játszani is engedd!
  • latin szerelő: Másképpen megoldva: Két idő van: a "most" és a "régen". Most András X éves, Béla (70-X) éves Rége... (2013.02.08. 15:59) Törd a fejed! 3.
  • Én is akarok kommentelni: @malacz69 rezignált: Nocsak! Végre valami előrelépés, hogy a jogászok sem fizetnek ha itthon mara... (2013.01.03. 06:16) Orvosképzés, ahogy én csinálnám
  • Netuddki.: @malacz69 rezignált: Baromság! Nyilvánosság, átláthatóság, nyomon követhetőség, személyi felelőssé... (2012.07.31. 12:14) Kettő az egyben: pazarlás és pénzhiány

szavazás;-)

Malacka jó fej blogger?
Hát persze, tök fej!
Óóó igen, igen-igen!
Faja fickó, yesss!
Oui, oui, oui, oui.
Miazhogynagyonis!
  

Bekeretezve

2011.11.06. 14:48 | malacz rezignált | 11 komment

Címkék: tandíj felsőoktatás felvételi oktatáspolitika hoffman rózsa

Nemrég megjelent az ÉS-ben egy hozzáértő, minden valószínűség szerint liberális érzelmű ember, E. Szabó László tollából egy gondosan kidolgozott írás A hiba nem az ön gyermekében van...  címmel. A dologban csak az a zavarba ejtő, hogy 8 év liberális iskolairányítás (kudarca?!) után liberális oldalról bírál. Ennek ellenére a leírt gondolatok 2/3-ával egyet tudok érteni.

Kedvenc részem, mikor "az életkori sajátosságok semmibevevése" kapcsán osztja meg példákkal illusztrált magvas gondolatait. Azonban munkája másik 1/3-ban erősen vitatható állításokat, és súlyosabb tévedéseket fogalmaz meg szerény véleményem szerint. Az egyik ezek közül a következő:

"Az egyetemi felvételi keretszámokat a kereslethez kellene idomítanunk. Tévedés ne essék, nem a "munkaerőpiac" keresletéhez, hanem a felvételre jelentkezők keresletéhez. Az államnak nincs joga beleszólni abba, hogy ki, milyen tanulmányokat kíván az egyetemeken folytatni. Az egyetemisták pontosan fel tudják mérni, hogy milyen diszciplínákat tanuljanak a saját boldogulásukhoz!"

Hadd kezdjem az utolsó mondattal, amely személyes tapasztalatim szerint jó nagy baromság. Ha a szerzőnek igaza lenne, nem termelt volna ki a felsőoktatás közpénzen(!) temérdek kommunikációs "szakember"-t és mindenféle büfétanszakos, elhelyezkedni képtelen diplomást. Ugyan már, nem tudnak jól dönteni, legalábbis egy jelentős hányad.

A nagyobb baj azonban azzal van, hogy a piacra bízná, milyen képzéseket támogasson az állam, holott lássuk be, az állam fizeti a képzést, tehát ő a megrendelő, ő dönthet arról mindannyiunk, a társadalom nevében, mire van szükségünk, milyen diplomások kellenek ennek a hazának. Mivel nincs ingyen ebéd, a diploma sem ingyenes. Valamit valamiért, diplomát GDP-ért. Ezért én még azon sem csodálkoznék, talán még támogatnám is, hogyha az egyetemet elkezdőkkel az állam jól differenciált szerződéseket kötne az ingyenességért cserébe, s ezzel nem mellékesen az agyelszívást, a diplomások elvándorlását is részben megakadályozná, vagy legalábbis csökkentené a mértékét különféle fékek beiktatásával.

Az orvosegyetemi oktatásban a probléma ma már megkerülhetetlen, hiszen Anglia, Svédország és még jó néhány fejlett állam régen rájött arra, hogy jobban teszik, ha feladják (legalábbis részben) a költséges orvosképzést, és helyette ügynökeikkel elcsábítják a magyar állam költségén kiképzett fiatal szakorvosokat, rezidenseket.

Szóval igenis képviselje az állam a saját polgárainak érdekeit a felsőoktatási keretek, a különféle szerződések megkötése által is. És ne, ne akarja se diák, se ellenzék bemagyarázni, hogy ez kérem tandíj, hazudott ebben a kérdésben a Fidesz, mert a dolognak köze nincs ahhoz, amit a szocialisták vagy még régebben Bokrosék bevezettek. Az bizony a legnagyobb sületlenség volt, ahogyan megcsinálták, és tényleg hátrányos helyzetbe hozta az okos, de szegény fiatalt. Micsoda idétlen gondolat, hogy fizettessünk tandíjat fizikaszakos tanárhallgatókkal, orvostanhallgatókkal, leendő mérnökökkel éppen úgy, mint később jól kereső vagy túltelített diplomás képzésekben: jogász, közgazdász, politológus, stb... Sem azt nem vették figyelembe, mire van szükség, sem azt, mennyire jó személyes biznisz egy adott diploma.
Általános tandíj, vagy tervezett ingyenes keret, az két külön világ.

Persze a mostani tervezet sem hibátlan, hiszen azzal számolnak, hogy az egyetemi potenciálok telítéséhez fizetős helyeket is indítanak. Az jó, hogy az ezekre bejutáshoz is lesz pontszámlimit, de az nem, hogy teljes képzési költséget szeretnének beszedni. Minimum két kaszt kellene! Az egyik mondjuk félfizetős, a másik teljes. Az átjárást pedig az előző leggyengébbjei és az utóbbi legjobbjai között tegyék lehetővé minden tanév végén. Úgy képzelem, hogy például az orvosképzésben lenne egy ingyenes keret, egy félfizetős keret a magyar állampolgároknak (megfelelő pontszámhatárok között), és teljes fizetős a külföldieknek. Ugyanakkor a jogászképzésben felesleges a félfizetős kaszt, az messze nem olyan költséges, mint az előbb említett.

Összegezve: lehet, hogy egyeseknek az előrelátó, tervező államról a szocializmus jut eszébe, de ez pont annyira butaság, mintha a fejetlenségről, az állami kiadások tervezetlenségéről a kapitalizmus jutna eszébe.

Bookmark and Share
        · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://agyzaj.blog.hu/api/trackback/id/tr73358368

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Apám azt üvöltötte húzzak dolgozni, ne élősködjek 2011.11.07. 19:16:35

Fiatal, 20 éves, kitartó, életerős, vidám egyetemista lány voltam májusig. Édesapámmal sosem volt közeli kapcsolatom, egy link embernek tartom. Négyszer volt házas, három gyereke van három nőtől, és adósságspirálba került a saját hibájából. Párommal él...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én sem tartom igaznak azt a meglátást, hogy a tanulo tudja a legjobban, mit akar. Mert akkor a munkaero-keresletet kellene a kinalathoz igazitani, ami sületlenseg.
Masreszt viszont at lehetne hidalni a szegenyebbek helyzeti hatranyat olyan osztondij-szerzodesekkel, ami az orszagnak is jo.
Szép szép az okfejtésed, de nem értem. A diploma nincs ingyen, de valakiknek mégis? Mire fel a kettős mérce? Tudom, ha akar valaki mindig talál mindenre indokot (és természetesen az ellenkezőjére is), ezért is nem szerencsés a kettős megítélés.

Húzzunk egy vonalat, hogy valakiknek ingyen van mégis, másoknak meg nem? Ezt te is érzed szerintem, hogy nem kerek. Hol húzod meg a határt? Miért ott? Hasra pacsi? Akkor vagy legyen teljesen fizetős a diploma (fúj-fúj tandíj!), vagy mindenkinek ingyenes (az első legalábbis, de a fene esne bele, ez van most). Patt.

Továbbá már a jelenlegi tandíjak sem megfizethetőek az átlagembernek, így ha valaki pl. egy g*ci tanár miatt (több ilyenhez is volt szerencsém) kiesne a te verziódban az ingyenes képzésből a fizetősbe, akkor vége, nincs tovább. Nem lenne esélye sem visszajutni az ingyenesbe. Ez nem jó.

Továbbá milyen fasza az is ám, hogy valaki elvégzi ingyenesen az egyetemet, és utána kihúz az országból. Sokat profitált belőle az ország, hogy fizette a taníttatást. Ráadásul a fidesz is kezdi felmérni a határokat, hogy ezt meggátolni pedig nem lehet, semmilyen módon: se direkt tiltással, se anyagi megkülönböztetéssel (értsd: ha kihúzol fizesd ki a tandíjat utólag), mert ez ellentétes az EU szabad munkaerő vándorlási szabályozásával. Erre se ők maguk jöttek rá természetesen, rájuk szóltak. De tegyük fel, hogy szarnak erre az EUs direktívára is, mert ők ugye így szállnak le a lóról.. akkor mi történik? Orvos akkor se lesz az országban, viszont lesz cserébe mondjuk +1 milliárd forintja az államnak. Az majd szépen megműti a sérveket ugye? Ezt is rossz irányból közelíti meg a fidesz.

De maradjunk az országon belül: nem volt olcsó ám kiképezni engem fizika tanárnak elhiheti mindenki, lévén játszottam én lézerrel, meg jártam atommag kutató laboratóriumba is eleget... aztán b*szok tanítani. Az én képzésem is megérte a pénzt ugye?

Első lépés szerintem:
feltérképezni a problémákat:
- sok az egyetemet elkezdő, majd azt soha be nem fejező hallgató
- sok az egyetemet elvégző, majd nem a szakmában elhelyezkedő
- sok az egyetemet elvégző, majd az országot elhagyó (főleg orvos)

Második lépés:
megvizsgálni az okokat

Harmadik lépés:
MEGELŐZÉS

A jelenlegi ormány az első kort még lehet le is futotta, a másodikat kihagyta, a harmadik helyett pedig ő büntetne.
Az egyetemi férőhelyekkel kapcsolatban pedig. Annó Bokros Lajos hozta fel összehasonlítási alapnak az osztrákokat (de pár hete a HVG-ben is volt róluk cikk): náluk évi 25 ezer hely van a felsőoktatásban, és slussz. Mind fizetős. Ösztöndíjrendszer viszont szép kifinomult, de azt sem az állam állja. Ergó az egyetemek semmibe nem kerülnek az államnak! Ez olcsó megoldás, és működik.

Jah, az ösztöndíjakat kik álljak? Gondolkodik mindenki egy kicsit és rájön: igen, a piaci vállalatok (főként):
Szerződést kötnek a hallgatókkal más első éves korukban, fizetik a tandíjat, cserébe utána mennek hozzájuk dolgozni X évig, vagy durva szerződésszegésért pénz visszafizetés stb..
Továbbá vannak alapítványok, ahonnan mehet az ösztöndíj, illetve ott is van diákhitel.

Olcsó, hatékony megoldás, ráadásul bevonja a piacot a képzésbe, mert ha a qtyának nem kell pl. balneológus, akkor ő maximum saját pénzén végzi el az egyetemet, ami baromi drága, de akkor meg miért ne végezhesse el?
Az utolsó kérdés, amit nem tudok, és sehol sem került megválaszolásra, illetve még fel sem merült a kérdés: miért csak 25 ezer hely évente? Passz, gondolom nincs is többre szükség.
Hadd jegyezzem meg az elején, hogy a mai oktatással kapcsolatos problémák (sajnos) nem szűkülnek le arra, hogy a végzett orvosok ne mehessenek külföldre.

A felsőoktatás csak az egyik problémaforrás szerintem, de mivel van egyéb oktatási forma is, ezért ott is akad gond bőven. Szerintem.

Példák:

a mai magyar szakoktatás megérne egy alapos reformot, mert gyanítom nagyobb lenne a gazdasági fellendülés, ha képzettebb emberek kerülnének ki a padból.
Sok olyan munkahely van ma az országban, ahol felsőfokú (nem szakirányú felsőfokú) végzettségű embert foglalkoztatnak és tőlünk nyugatra ezeken a helyeken középiskolát végzett emberek ülnek és jól ellátják a feladatukat.
A gyerekem elvégzett egy OKJ felsőfokú képzést, aminek színvonala és az ott jelenlévő emberkék színvonala, khmmm hát az ilyet kér is csinálni, persze elismerem, hogy jó keresetkiegészítés. A srác fiatalként persze profitált belőle, de egyébként sz.rt sem ér az egész, akkor meg minek.

A nyelvtanulás területe egy fontos probléma, persze az is igaz, hogy a legelején említett szakember elvándorlás egyik természetes gátja ez.

Most hirtelen ennyi, de szerintem az oktatás fejlesztése az a terület, ahol eddig egyetlen kormány sem tudott elfogadhatót alakítani, igaz persze az is, hogy az eredmények sok-sok ciklus után érnek be, ezért a mai magyar zógenannte politikai elitnek nem áll közvetlen érdekében a nagy fejlesztés.

Pedig másutt ezzel eredményeket értek el:
hetivalasz.hu/jegyzet/oroszlanvaros-41788/
@Corry:
Nos, ha a kormány azzal is foglalkozna esetleg, hogy mi nem bírtunk olyan embert évekig felvenni a céghez, aki pályakezdő, és programozó, aki egy kicsit is ért ahhoz, amit elvileg csinálnia kellene... annak az lenne a vége, hogy a sok, semmihez sem értő egyetemi tanárt ki kellene picsázni a hóra. Tényleg jó dolog pascalt tanítani a debreceni egyetemen, csak érdemes-e, esetleg egy használható, és keresett programozási nyelv nem-e lenne kifizetődőbb?
@Én is akarok kommentelni:
Na, akkor meg is van a példa, hogy az egyetem nem olyan munkaerőt bocsát ki, mint amire az "iparnak" szüksége lenne.

Ismerős a dolog, német főnököm mindig fitymálta az oktatásunkat, hogy az informatikusok kivételével a többi pályakezdő még semmire nem használható. A németeknél "praktikant" (gyakornok) ként el kell tölteni egy bizonyos időt egy cégnél.

Én diákokat vettem fel és mire végeztek kaptak kellő gyakorlatot és egy ajánlólevelet (nem kellett mindenkinek, kb. 1 hét alatt tudtak átlagban elhelyezkedni).
@Corry:
Egyébként amikor abbahagytam az oktatást, szereztem magamnak néhány "barátot" hogy egy új képzés tantervét ne úgy csináljuk meg, hogy milyen kollégáink vannak és velük mit lehet megtanítani a gyereknek, hanem azt, hogy az adott hangzatos képzésnév mögé milyen ismeretanyagot kell bezsúfolni és azt tanítsuk. A különbség érthető és a mai napig úttörő jellegű lenne néhány helyen...
@Corry:

Elnézést, de lehet, h ma már nem lesz időm itt reagálni, mert erősen feltoszta valami az agyam, és most gyorsan meg is fogom írni, de közben más dolgom is van. Tehát lesz itt egy új poszt ma estére közoktatási témakörben.
@Én is akarok kommentelni: "Nos, ha a kormány azzal is foglalkozna esetleg, hogy mi nem bírtunk olyan embert évekig f"

No, ehhez van némi közöm. Szóval az informatika egy "spesziálisss téma"!
De a pályakezdők alkalmazása még spesziálisssabb. Mivel a leendő munkáltatók alapból "beikszelnek" mindenféle tapasztalatot, amire szükségük LEHET! Így adódik az, hogy szeretnének lehetőleg 18 éves pályakezdőt felvenni felsőfokú informatikai végzettséggel, legalább 3 éves tapasztalattal a cutting-edge technológiákban, lehetőleg minimálbérért, aztán csodálkoznak, ha nem megy.
Ne értsd félre, a ti konkrét helyzeteteket nem ismerem, de ez az általános az IT vonalon.

Viszont amit tudok: IT-ben az embernek kell valami jó erős alap matematikából, néhány scriptelő, vagy programnyelv ismerete (ez csak a gondolkodási módszer kedvéért), a többi meg jön. Ha idióta kocka beállítottságú, akkor felsőfokú végzettség nélkül is jó szakember, ha meg csak azért végezte el az iskolát, hogy legyen diplomája róla, akkor az a tapasztalat, hogy lesz belőle informatikatanár általánosban, akit a 7.-es kölykök is megvezetnek, és még egy külsős rendszergazda kell, aki rendben tartja a gépeket. (nem vicc)

Ugyanaz, mint a nyelvvizsga kérdése. Elvárják szinte mindenütt, de hogy azt hogy tudja hasznalni, az mar senkit nem erdekel.

És ha végül egy cég talál egy olyan informatikust, aki megfelel a nem kispályás követelményeknek, akkor egy kis cégnél arra fogják használni a tudását, hogy vele gépeltetik le a gépelnivalót, mert a titkárnőnek ugyan van ECDL-je, de Ő nem ért az openoffice-writer-hez mert MS-word-ot tanult, abban pedig máshol vannak a gombok. Addig inkább kísérgeti az ügyvezetőt :-(

Ja, ez mind konkrét, saját tapasztalat, nem hallomás útján szerzett!
@kako_j:
No mivel nem nagyon szokik lenni takargatnivalóm, így most elárulom azt is, hogy hol dolgozom (bár malacz pl. az emailcímemből régóta tudja:).. szóval íme a mi álláshirdetésünk, a legutóbbi:
nyiregyhazaallas.hu/munka/217/szoftverfejleszto-munkatarsat-keresunk-nyiregyhazan-at-szolex-kft/

Nem lehet azt mondani, hogy magasra tettük a lécet :) Se tapasztalatot nem kértünk, se semmi komolyat, egy minimális alapot, mert nálunk az eddigi programozók is szépen ki lettek tanítva. Mondhatni az, ha valaki tiszta lappal indult nálunk tudás terén se volt gond, sőt talán előny.

Jöttek az önéletrajzok, és szépen mindenki leírta, hogy mindenhez profi szinten ért! A meghallgatásokon csak olyan dologgal kapcsolatban kaptak kérdéseket, amit beleírtak a levelükbe, hogy tudják, vagyis le lett tesztelve mennyit hazudtak. Nem tudom hol tanulták, hogy hazudjanak a szakmai önéletrajzban, de a következményeket fel nem mérték az tuti: aki lebukott, azonnal kivágtuk a picsába. De aki programozó szakon végzett, attól elvárható lett volna 1-2 kérdésre tudjon válaszolni. Nem tudtak.

Jah, azért céloztuk meg a pályakezdőket, mert tapasztalat szerint aki már 1 évet is eltöltött az IT szektorban, azzal kezdi, hogy akkor kérek 200k nettót, éves 400k cafetériát, bejárási költségtérítést, és a prémiumról pedig egyeztetünk.. Na elmennek ezek a picsába, oda. Akit felvettünk pályakezdőt diplomás programozót, már kiderült róla hogy lusta dög, szakmailag elmondhatja magáról, hogy a 0 közeléből indul diplomával a kezében, és a tanulási vagy szikrája sincs meg benne.

Ezt is az oktatási rendszerünk nagy hibájának tartom: se nem fejlődik ki a tanulókban a munka iránti "vágy", se a tanulási hajlam. Én mind a mai napig folyamatosan tanulok, képzem magam, és hát heti 60 óra munkaidőm simán megvan így betegállományban is.