Főoldalra

utolsó 3 hsz

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • Corry: @VIC20: Csatlakozom. Volna tényleg mondóka, mert gyakorlatilag minden össze lett zagyválva, néha... (2013.09.11. 19:20) Tényleg kevés?
  • VIC20: Hát, akkor béke poraidra, Malacz. Jó volt olvasgatni az írásaidat. :( (2013.07.23. 10:00) Tényleg kevés?
  • Utolsó 20

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Eddigi posztok

Agyzaj

Szeretek tanítani...
Néha öröm, néha kín, és valamikor egyszerűen csak vicces... Az iskola a storyk kifogyhatatlan tárháza, az oktatás pedig mindig van annyira nyavalyás, hogy vitatémát adjon. Szóval ez egy tematikus blog a tanárságról, a tanításról.

facebook

dinamika

Friss topikok

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • malacz rezignált: @aDingo: :))) Személyeskedő logikája, amivel győztesnek hozza ki magát, remek hangulatba hozott.... (2013.05.14. 09:38) Játszani is engedd!
  • latin szerelő: Másképpen megoldva: Két idő van: a "most" és a "régen". Most András X éves, Béla (70-X) éves Rége... (2013.02.08. 15:59) Törd a fejed! 3.
  • Én is akarok kommentelni: @malacz69 rezignált: Nocsak! Végre valami előrelépés, hogy a jogászok sem fizetnek ha itthon mara... (2013.01.03. 06:16) Orvosképzés, ahogy én csinálnám
  • Netuddki.: @malacz69 rezignált: Baromság! Nyilvánosság, átláthatóság, nyomon követhetőség, személyi felelőssé... (2012.07.31. 12:14) Kettő az egyben: pazarlás és pénzhiány

szavazás;-)

Malacka jó fej blogger?
Hát persze, tök fej!
Óóó igen, igen-igen!
Faja fickó, yesss!
Oui, oui, oui, oui.
Miazhogynagyonis!
  

Merre tart az oktatásügy? Kinek van igaza?

2011.04.16. 20:32 | malacz rezignált | 38 komment

Címkék: iskola tanár oktatáspolitika presztízs

Mit akarnak Matolcsyék

Mit akar Hoffmann Rózsa

A pedagógusok heti óraszáma legyen 28

A pedagógusok heti óraszámát 22-ről 21-re csökkenteni, esetleg egy megfelelő életpályamodellel együtt max. 10%-kal növelhető

Az állami fizetés mellett nincs pluszpénz

Kaphatnak pluszpénzt az önkormányzatoktól

Nem állami, illetve nem egyházi iskolák tanárainak az állam nem fizet bért

Az alapítványi iskolák tanárainak is fizetne az állam bért

Életpályamodell leghamarabb 2014-től

Életpályamodell bevezetése még e ciklusban

Ingyentankönyv rászorultsági alapon

Ingyentankönyv alanyi jogon az általános iskolákban

A tanár szabadidejében nem taníthat más iskolában

A tanár szabadidejében taníthat más iskolában

Ne emelkedjen a gyerekek heti óraszáma

A testnevelés miatt heti 3-4 órával emelkedne a gyerekek heti óraszáma

Törvény szabályozza a lehetséges csoportbontásokat

A fenntartó is finanszírozhat csoportbontást

Az állami iskola vezetőjének kinevezéséhez az önkormányzatnak csak véleményezési joga van

Az állami iskola vezetőjének kinevezéséhez az önkormányzatnak egyetértési joga van

Újraindított kisiskola csak állami lehet

Újraindított kisiskola lehet önkormányzati is

Szándékosan nem akarok véleményt mondani, majd inkább a kommentekben, ugyanis tombol bennem a düh, a harag amiatt, hogy mit képzelnek magukról Matolcsyék ott a Nemzetgazdasági Minisztériumban: miféle hozzáállás az, hogy dilettáns módon beleszólnak szakmai kérdésekbe. Egyáltalán, miért foglalkoznak ezek ott az oktatás ügyével, amikor az egy egészen más tárcához tartozik? Ész megáll! Komolyan.
Roppant örülnék, ha Orbán felszenteletlen jobbkeze a mi területünkön nem matatna, nem szólna bele szakmai ügyeinkbe. Ehhhh!

Bookmark and Share
       

A bejegyzés trackback címe:

https://agyzaj.blog.hu/api/trackback/id/tr212831929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem Matolcsy: Viktor
"Nagy vonalakban már a február eleji siófoki frakcióülésen is egyértelművé tette Viktor, hogy milyen irányt vár a tervezettől, de legalább kétszer személyesen is egyeztetett azóta róla Rózsával. Ezért volt érthetetlen számára, hogy miért megint ugyanazt a verziót látja ismét viszont és miért nem volt képes megfogadni a kéréseit az államtitkár" - magyarázta az [origo]-nak egy másik, a csütörtöki kormányülés részleteit ismerő kormánypárti tisztségviselő.

www.origo.hu/itthon/20110415-orban-viktor-es-hoffmann-rozsa-konfliktusa-a-felsooktatasi-koncepciorol.html
Kedves Malacz!

Ne bosszantsd magadat feleslegesen. Mint hosszabb ideje sejtem, Viktorék bizonyos területeken teljesen elszakadtak a valóságtól.

Mégis - fenti táblázatban van amiben matolvajiéknak van megalapozott állításuk, másokban meg Hoffmannak.

Pl.

A heti 20-22 óraszámmal egyetértek

A plusz pénzt nem értem. Mivel minden a közösből megy, így nem értem milyen plusz pénzről lehet szó.

Alapítványi iskola azért alapítványi mert nem az állam, hanem az alapítvány tartja fenn. Úgy lehet janizni, meg alapítványozni, ha közben az állam tovább fizeti a révészt. lehet alapítványoskodni meg minden, csak saját zsebre. Ezen területen semmi pénzt senkinek. Alapítványozzanak nyugodtan, csak ne az állam zsebére.

Életpályamodell azonnal. Hát ez röhej. Kompromisszumról nem hallottak Hoffmannék. Azonnal. mint a hisztis kölök.

Néhány ismerősöm -bár nem dúsgazdagok- meg voltak döbbenve amikor ingyen tankönyvvel kínálták meg a gyerekeiket az isikben. Bizony, nagyon helyes a rászorultsági elv. Csak ezt is hülyén csinálnák mint minden mást. (remélem az EU-s elnökség után jobb lesz.) Szóval abban a családban, ahol az 1 főre jutó zsé nem éri el a 90 ezer nettót ott mehet az ingyenkönyv meg ingyenizé. (szerintem)

Bizony! Ha a tanárnak van szabadideje akkor taníthasson, akár más iskolában is. Micsoda dolog hogy valakit felvesznek heti 8 óraadásra és nem taníthatna emellett máshol, ahol szükség lenne rá. de egyáltalán. fizessenek a tanaraknak havi 400 ezer nettót utána lehet ugatni, hogy nincs máshol tanítgatás.

Hát ne emelkedjen a gyerek óraszáma se, ha a tanaraknak megterhelő a 28.

A csoportbontást nem értem, de ne bontogasson senki semmit az én zsebem terhére. Tehát: ha az központi büdzsé állja a cehhet, akkor az önkormányzat ne bontogasson önszorgalomból, mert így több zsét lehet kiszopni a központi ciciből, ellenben ha az önkormányzat a fenntartó, akkor ne ríjon, hogy kevés a zsé a bontogatáshoz.

Az állam is lehet szar kinevező, mint ahogy az önkormányzat is, sőt egyik szarabb, mint a másik. Mi van az iskolaszékkel? Miért nem lehet nagyobb súlyt adni az iskolaszéknek,? Vagy ilyen már nincs is? Hát Rózsa! Most már én is kezdek zabos lenni!

Újraindított kisiskola lehessen önkormányzati is. Hm?! Egyetértek! Azzal a megjegyzéssel, hogy akkor finanszírozza is, és ne vartyogjon hogy kevés a zsé. Indítsa, és fizesse. A-tól Z-ig az összes fizetnivalót. De más kontójára ne indítgasson semmit. Kushadjon. Más zsebének a terhére nekem is kiváló ötleteim lennének.

No, Kedves Malaczom, a teljesség igénye nélkül ennyire futotta. Amúgy a Rózsa helyében megköszönném a megtiszteltetést, pöknék egy hegyeset, és visszavonulnék. (tisztán látszik, hogy ellenszélben dolgozik, ezért is lehet a kicsi kompromisszumkészség)
@jaegtoer:
No most csak egy apróságra reagálnék, és majd napközben több mindenre, mert én is nézek ki a fejemből:
"Hát ne emelkedjen a gyerek óraszáma se, ha a tanaraknak megterhelő a 28."

Ezt sosem értettem. Én spec. matekos osztályba jártam középiskolában. A heti óraszámom 36 volt. Igen, minden nap 7, de volt egy nap amikor 8 (jellemzően pénteken hehe). Akkor nem volt megterhelő? Kibírtuk, felnőttünk. Jah, az osztályból 35 főből (az nem volt magas osztálylétszám akkor?) 34-et felvettek fősulira/egyetemre. Komolyan nem értem én ezt a túl megterhelő maszlagot. Ráadásul malacz tudni fogja mennyire elszakadt a régi módi a mostanitól: mi úgy érettségiztünk le, hogy tudtunk integrálni stb is...
@Én is akarok kommentelni:

Ezzel most egyetértek. Nem lehet egy lapon említeni a tanárok óraszámát és a diákokét. Én voltam mindkettő, és mondhatom, a naponta 7 óra diákként, azaz 35 óra, az kb. annyira megterhelő, mint tanárként mondjuk a 25.

De a 35 óra sok, legalábbis a mi iskolánk diákjainak a mai internetes, kábeltévés világban biztosan. Velük gyakorlatilag 4 hasznos óra van, az 5. már nagyon nehéz, a 6 és 7. pedig baromira fárasztó már nekik. Az lehet, h az Apáczaiban vagy a Fazekasban nem sok, de ezt meg úgy kell megoldani, h azt mondjuk:
órarendben max. 30 lehet, a többi pedig fakultatív. Persze ez is bonyolult sok szempontból (órarendkészítés, csoportlétszámok, stb...)

@jaegtoer:

Erre majd este, most ezer a dolog.

Fontos: Előző posztot itt, ebben a blogban láttátok? Csak azért kérdem, mert hosszú idő után itt hirtelen kettő is lett.
@malacz69 eurofanyalgó:
Nos. Szerintem az is az oka a mostani hanyatlásnak, egyetemeken való béka segge alatti teljesítménynek, hogy beletörődik mindenki, mint ahogy te is, hogy a mostaniak már nem bírják a heti 35 órát. De bírniuk kell. Régen több volt a tananyag, több a heti óraszám, már nekem is volt itthon számítógépem középiskolásként, és játszottam is rajta elég sokat, persze miután a suli után még kosaraztunk, majd hazaérve megtanultam.

Köv. komment meg lesz a hosszú szösszenetem :)
No akkor sorra pontokba szedve a véleményem:

1, Most nem leszek túl népszerű, de amikor tanítottam osztályfőnökként volt 27 órám (+1 óra ofő kedvezmény). Ez úgy állt össze, hogy 4 óra matek, 1 óra ofó, 22 óra fizika (11 osztály heti 2 óra). El lehet képzelni mekkora készülés kellett hozzá (no meg annyi nevet memorizálni), szerettem havonta legalább egyszer minden osztályt írásban is számonkérni. A szertáramban tornyosultak néha a dolgozatok, de 2 héten belül mindig minden ki volt javítva. Emellé még volt heti 6 óra esti/levelező tagozatom is. Meg lehetett oldani, meg tudtam oldani 6 évig. Szóval nem teljesen értem ezt az óraszám emelési mizériát be kell valljam, mert a heti 40 órába belefértem. Ráadásul úgy, hogy az egyik szakom (fizika) pl. folyamatosan változik, figyelemmel kell kísérni a változásokat (2 évig tanítottam úgy pl. hogy a könyvben a Plútó bolygóként szerepelt, pedig már nem volt az). Szerintem a főiskolai és egyetemi tanárok heti kötelező óraszámát 15-ig, középiskolában 25-ig fel lehetne emelni.

2, Én olyan helyen tanítottam, ahol egy deka plusz pénz nem járt, még olyan dolgokért sem, amiért pedig elvileg törvény szerint járt volna (speciális tehetséggondozás, illetve érettségi dolgozatjavítás). De egy tanár még így is magasan többet keres mint egy átlagos tűzoltó a műszakpótlékaival együtt (ha nincs egyetemi végzettsége, és a többségnek nincs), vagy egy ápolónő a kórházban. Szóval a bérük tudom hogy nem túl magas (ha visszamennék tanítani 165k bruttó lenne a fizum), de ahogy az ország jelenleg áll, és amekkora fizetést kapnak mások nem mondható rossznak.

3, Alapítványi iskolák azonnal megszűnnének ha nem kapnának az államtól is pénzt, mégpedig azért, mert a jelenlegi anyagi helyzetében a szülőktől az alapítványi iskolák nem tudnak több pénzt kérni, még akkor sem, ha most az adócsökkentésnek hála évi 500 milliárd maradt a zembereknél (bocsánat, ezt a mantrát nem bírtam kihagyni). Nyíregyházán 5 ilyen iskoláról tudok (művészeti stb iskolák, melyekre szükség VAN), ebből 3-nak személyesen is ismerem az igazgatóját, és mind azt mondta, hogy azonnal bezárnak. Ezzel több ezer tanár kerül majd utcára, akik nem tudnak majd elhelyezkedni. Ez nem tudom mennyire cél. Ráadásul már most is felezett kvótát kapnak mint az állami iskolák, az egyháziak pedig már most is emeltet az államihoz képest is. No azt nem értem mire fel. Meg egyátalán miben különböznek azok egy magániskolától?

4, Életpályamodell: fogalmam sincs mit akar jelenteni. Eddig is volt: ott volt a bértáblád és láthattad nyugdíj előtt mennyit fogsz keresni kb. Ennél többet a modellekről most se hallottunk, szóval ez egy nagy lózung a szememben.

5, A főnököm gyerekeinek jár ingyentankönyv jelenleg: 2 BMW, 480 négyzetméteres lakásban laknak 2 felnőtt+2 gyerek. Ezzel szerintem mindent elmondtam a jelenlegi rendszerről. Szerintem mindenkinek ingyenes könyv járna. Az a qrva 10 könyv/gyerek/év bekerülési költsége állami nyomdában nem hiszem, hogy lenne 10000 Ft. 100k gyerekkel számolva ez évi 1 milliárd sincs. 2 évente 1 km-rel kevesebb autópálya és minden gyerek 18 éves koráig ingyen kapja a könyveket. Nem tartom kivitelezhetetlennek.

6, Az, hogy a szabadidejében a tanár nem taníthat másik iskolában félre van magyarázva. Kicsit pontosítsunk: a tanarak heti 40 órában vannak foglalkoztatva, ők is reggel 8-16h-ig dolgoznak. Ha a tanárnak csak 21 órája van, a maradék 19 óra a héten NEM A SZABADIDEJE. Azzal tartozik az iskolának, hogy készül, javít stb. Jelenleg sok tanár napközben, délelőtt tanít másik helyen. Na az nem a szabadidejében van. Este tanítson 16h után ahol akar, de amíg a főállásában "dolgozik", akkor tessék leszakadni a másik főállásról. A versenyszférában sincs ilyen. Két fenékkel egy lovat nem lehet megülni. A 16 óra utáni munkavállalás ok a másik iskolában.

7, Gyerekek heti óraszámáról elmondtam már a véleményem, szerintem nyugodtan vissza lehet rakni azt heti 35 órára. Többre ne, de annyi mehet nyugodtan.

8, A csoportbontások szabályozásáról én csak egy törvényi keretet adnék, mert a helyi specialitásokat nem lehet a törvényben leírni. Mindet nem. Ami a Fazekasban elmegy, az itt keleten kacagányos, és viszont.

9, Iskola vezetőjének kinevezése most is csak egy bábjáték. A tantestület féltve az állását magát az ördögöt is megszavazza (láttam ezt a volt iskolámban, ahol mindenki köpködött, de amikor szavazni kellett, hiába volt a névtelen szavazás 100%-os támogatást kapott az jelölt). Iskolaigazgatói poszt egy bizalmi állás, én fordítanék a sorrenden: a tantestület javasolna, az önkormányzatnak lenne csak elfogadási joga. Ha valaki nem tanított az adott iskolában legalább 3 évet, akkor szerintem nem tud majd jó igazgató lenni, a tantestület sem ismeri...

10, Kisiskoláknak nem látom értelmét. Sajnálom, de én a falusi iskolák bezárása mellett vagyok több okból is:
- láttam működni 16 tanulós iskolát, ahol így minden gyerekre jutott egy felnőtt (tanár, karbantartó, igazgató szumma). Anyagilag teljes csőd.
- egy falusi iskola soha nem fogja azt az innovációs lehetőségeket megadni a gyerekeknek, amit egy nagyobb suli, így a kis iskolába járók hatalmas versenyhátránnyal indulnak az életbe
- annyi kolégiumi szabad kapacitás van, hogy lenne hova elhelyezni a falusi kisiskolásokat, ráadásul az esti képzés során volt szerencsém megismerni határmenti kis faluban működő iskolát: a környéken bezárták az iskolákat mindenütt, de működött egy fasza kis iskolabusz: reggel 3 fordulóval beért mindenki 8ra, délután meg 5re mindenki haza. És sokkal olcsóbb volt, mint fenntartani 5 iskolát.
- el kell végre fogadni, hogy az elmúlt 10 évben a gyereklétszám több mint 30%-kal csökkent. Ez tiszta statisztika. Az iskolák száma is csökkent, kb. 5%-kal. No akkor ott van 25% felesleg. És a tanulói létszám az élveszületéseket nézve tovább csökken a következő 18 évben...
- az is el kellene végre fogadni, hogy ennyi iskolába amennyi most van NINCS megfelelő számú megfelelő, a pályára illő tanár. Fizika, kémia tanárokat nem lehet a pályára csábítani, idén is a statisztikák alapján kevesebben jelentkeztek fizika szakirányú BSC képzésre, mint ahány tanárra lenne szükség évente. És akkor minden BSC-s lediplomázna (ez az arány jelenleg 30%), és tovább kell mennie fizika tanári master képzésre (ez a BSC-t végzettek között 1:6). Jó számolgatást, hogy valójában akkor mekkora az a töredék aki fizika tanár lesz. Arról nem is beszélve, hogy annyi a pályán a nem odavaló, akit az iskola közelébe sem engednék, hogy ihaj. A tanári pályának is van vonzereje, mint a fegyveres testületeknél a 40 évesen nyugdíjba menetel... csak a tanárnál: nyugdíjas állás, annyira nem szar fizetés, heti 22 órát kell 40 helyett "dolgozni", (a viccet is ismerve) június, július, augusztus, őszi-téli-tavaszi szünet stb. Pálinkás professzor (igen, ő ma az MTA elnöke, és nagyon élvezetes előadásokat tartott) mondta nekünk annó atomfizika előadás után mikor maradtunk még beszélgetni, hogy tanárnak manapság már csak a teljesen elhivatottak mennek, illetve a teljesen hülyék, akiket már nem vettek fel sehova máshova. Igaza van :(

Elnézést, de malacz nem akart vitaindítani, szerintem én megtettem.
Jah, Jaeggel teljesen kontrasztos a véleményünk, és ez szerintem jó. Mondjuk nem tudom ő mennyit tanított, ha tanított, én 4 éve már nem, előtte 6,5 évig igen.

Főleg olyan helyeken van kontraszt, mint pl. az alapítványi iskolák:
Azok a művészeti és hasonló teljesen lespecelt középiskolák, melyek nincsenek meg az állami rendszerben. Azok erőteljesen hiánypótló iskolák, így rájuk szükség van. A kérdés persze így inkább az, miért nincs állami művészeti iskola...
@jaegtoer:

" Mivel minden a közösből megy, így nem értem milyen plusz pénzről lehet szó."
Melyik pluszpénzre gondolsz? Az önkorm.-ira? Hát ugye vannak gazdagabb önkorik, hadd adjanak többet, ha van miből.

"Alapítványi iskola azért alapítványi mert nem az állam, hanem az alapítvány tartja fenn."
Igen, de ők is megtanítják az anyagot, tehát a fejkvóta járhatna. A finanszírozás legyen feladathoz kötött. Ez éppen olyan, mintha egy orvos csak maszekban rendel, és akkor az általa felírt receptet nem támogatná a TB. Sztem meg nincs különbség egy maszekban felírt recept vagy egy állami kórházban felírt között.

"Életpályamodell azonnal. Hát ez röhej. Kompromisszumról nem hallottak Hoffmannék. Azonnal. mint a hisztis kölök."

Régóta ígérik, a kormány pedig lassan egy éves. Ez kéne, mert a fiatalok zöme el fogja hagyni a pályát, ha nem villantanak nekik föl vonzó jövőt.

Ingyentankönyv: egyetértek Matolcsyékkal (bár sok a csaló, de még mindig jobb a rászorultsági elv, mint az, ha a gazdag is kap).

"fizessenek a tanaraknak havi 400 ezer nettót utána lehet ugatni, hogy nincs máshol tanítgatás."

Egyetértek, és akkor akár 26 óra is lehetne a heti kötelező.

A csoportbontás részben a tanári kar összetételétől is függ, vannak helyi adottságok is, ezért jobb, ha a fenntartó szabályozza. Az állam azt szabja meg, h hány gyerek kell egy csoporthoz, és szabjon határt a tanulók száma alapján a maximálisan ellátott órák számára. Így nem lehet lehúzni az államot.

Az iskolaszék komolytalan. Jó igazgató csak az lehet, aki bírja a testület bizalmát, és van tekintélye a döntéseinek. Ezt pedig a testület és a fenntartó együtt képes eldönteni. Ha egy testületre igazgatót erőltetnek, akkor az többnyire balul sül el.

"tisztán látszik, hogy ellenszélben dolgozik, ezért is lehet a kicsi kompromisszumkészség"
Nem az ellenszél a baj, hanem az, h ezt az ellenszelet nem a szakmai érvek fújják.

Üdv. Jaegem!
@Én is akarok kommentelni:

Itt a gyerekek 70%-a bejárós, fél6-kor kelnek nagyjából. Jó, ha főtárgyakból átlagban 3-al jönnek ált.iskolából. Egyszerűen részben a képességeik miatt, részben a körülmények miatt nem célszerű őket heti 30-32 óra felett oktatni. Nem bírják, nem alkalmasak. Más iskola az más, ott mást gondolnék erről.
@malacz69 eurofanyalgó:
Ugye ezzel nem azt akarod mondani, hogy régen amikor 35 óra volt az átlag, akkor nem voltak gyenge tanulók, és gyenge iskolák? Te is tudod, hogy ha van egy heti 35 órában 3-as tanuló, akkor ha leveszed 25-re a heti óraszámát, akkor szépen hozzáidomul, és a maradék 10 óráját nem tanulással tölti, és ugyanúgy 3-as lesz. Ez nem indok.

Az ingyen tankönyvről pedig: persze mehet a rászorultsági alap, de soha nem lesz igazságos, vagy pedig rohadt bonyolult lenne üzemeltetni: vállalkozók gyerekeit soha nem fogod tudni kiszűrni, míg a két kétkezi fizikai munkás szülővel rendelkezőket már simán kiszűrted, pedig nekik szükségük lenne rá. Arról nem is beszélve, hogy lehet valamelyik családban 200k nettó az összkereset, ha abból 100k a lakáshitel és 50k a havi rezsi. Az a család az én szememben havi 50k-ból él.

Jah, este a hosszú hsz-ből kimaradt az, hogy mennyire van képben gazdaságilag Hoffmann: az első tervezete az életpályamodellestül stb ÉVI 220 milliárdba került volna. Ezt mindenki tudja mekkora pénz, bankadó+ágazati adók kb. összesen. Megmondták neki hogy hülye vagy, ennyi pénzt már nem tudunk ellopni, pedig már a manyupokat is elloptuk a buta néptől.
Erre előállt az új ötletével, az már évi 300 mrd lett volna, és átlagosan 50-80% fizetésemelést jelentett volna a tanároknak. Azon kívül, hogy ha évi 220 mrd-re nincs pénz, akkor 300-ra van problémát ugorjuk, nem gondolt bele két apróságba: honnan is lenne meg az a pénz? Jövőre a bankszámláját is lefoglalják a zembereknek? Arról a finomságról nem beszélve, hogy szerintem nincs szükség társadalmi feszültségek további szítására: szerinted hogy reagálnának az emberek, ha látják pl. a tűzoltók, rendőrök, ápolók, köztisztviselők, hogy mostanában csökken a fizetésük, a tanarak pedig hopp, kapnak egy 80%-os emelést?
Kedves Malacz!

"_Sztem meg nincs különbség egy maszekban felírt recept vagy egy állami kórházban felírt között._" Hogyne lenne! Szerintem nem a legtalálóbb hasonlat. A maszekban felírt recepttel ugyanazt a gyógyszert kapod, csak többe van, mert még 5000-et fizettél a dokinak is pluszban, lehet ugyan hogy 10 perccel kevesebbet kellett várni, de a gyógyulási esélyed ugyanannyi.

Vagyis: csak elapróznák az állami erőforrásokat. Ellenben hosszabb időtávot tekintve mégiscsak az alapítványi forma lehet az egyik lehetséges megoldás a szegregációs vádak elkerülésére. Azonban megjegyezném, hogy tehetősebb, vagy gazdagabb szülőknek is lehet renitens, urambocsá hülye gyereke, mint ahogy a renitens, lumpen szülőnek is lehet jóravaló, okos gyereke, tehát nehéz ügy ez. Az oktatás kettészakadását úgy tűnik, nem lehet elkerülni.

Tovább kalandozva ezen az úton: ... a fejkvóta egy érdekes dolog. A magánpénzek bevonása állami feladat végrehajtásának elősegítésére mindig magában hordozza azt, hogy egyesek kihasználhatják az állami cici előnyeit, miközben a "kockázatot" mások viselik.
Vicces a dologban csak az, hogy idehaza nincs semmilyen mértéktartás, miközben a többségnek kivan a segge a gatyából/bugyiból, mégis az A8-as kéne, pedig egy közepes kategória is megtenné.
Az a véleményem, hogy az alapítványi iskolák "tömegessé válásával" csak kikerülnénk az alapprobléma megoldását, de nem adnánk érdemi választ arra a súlyos kérdésre, hogyan is lesz kvalifikált munkaerő a leszakadt, létfenntartással küszködő rétegek gyermekeiből a tanulással elérhető esélykiegyenlítés nélkül. Ugyanis lekoszlott iskolából, lekoszlott otthoni környezetből ma már a zseninek is éppen annyi esélye van, mint a kihaló állatfajoknak, ha használhatom ezt a durva hasonlatot.

Életpályamodell.

Ezt a nyolc év pihi+1 alatt ki lehetett volna csiszolgatni. S ha eddig nem tették volna, akkor most hova kellene kapkodni? Megjegyzem, hogy az életpálya modell -néhány szakmát/hivatást kivéve- valamennyi szakmára igaz. Olyannyira alulfizetettek az aktív dolgozók 80%-a, hogy csak az elvándorlás fogja kikényszeríteni a tisztességes bérezést (vagy még az sem). Mint ahogy látszik is, nem véletlenül jött az egykulcsos adó, de tapasztalhatod, hogy ment/megy a vartyogás ellene, nem az van, hogy gyerünk tegyünk rá egy lapáttal, hogy "nekünk" is jó legyen, hanem inkább az a módi, dögöljön meg a szomszéd tehene is.

(jól emlékszem, volt olyan elképzelés, hogy 10 év tanítás után 1 év pihenés, feltöltődés, továbbképzés? Honnan jönne erre mostanság -belátható időn belül- zsé?)

Az iskolaszék jelenleg lehet hogy komolytalan, de nem kevésbé, mint az önkormányzati, vagy az állami kinevezés "illetékes és kompetens" szervei.

Az óraszámokról

Nyilvánvaló, hogy különbséget kell tenni aközött, hogy a kölök "alsós" , "felsős", vagy középfokú isibe jár.
Azt megvallom, hogy a "0"-dik óra esküdt ellensége vagyok, és a 8. óra halálos ellensége bármilyen szintű is legyen az isi.
Az óraszám maximalizálását akkor tudnám elfogadni, ha otthonra már nem maradna "megérteni-, gyakorolni- és tanulnivaló. Tehát a tanrendet gyökerestől föl kellene forgatni, mert amit meg kell tanulni, és megtanulható azt a kölök tanulja meg, gyakorolja be, értse meg az isiben. Ez választ adhat arra a dilemmára is, hogy a tanulásra alkalmatlan otthoni körülményeket hogyan lehetne kikapcsolni a gyermek sikeres felkészülésének akadályai közül.
Mert az oktás megfeledkezett arról, hogy lehet, hogy 500 évig jó volt úgy az oskolai rend ahogy vót, csakhogy ma egészen más ritmusban zajlik az élet, más az életvitel mint akár 100 évvel ezelőtt. Igen! A gyereknek sincs több ideje, mint nekünk. Ezzel kurva gyorsan meg kellene barátkozni az illetékeseknek és kompetenseknek.
Mindazonáltal... amíg erre a jó elhatározásra jutnak az illetékesek és kompetensek, addig ne essünk abba a hibába, hogy a a tanar számára megterhelő lehet a 24 óra a büdös kölkeknek meg a a 49 tanóra nem.
Ne felejtsük el a tesi óra is ugyanolyan kötött és megterhelő foglalkozás mint a matematika, még ha a feladatok meglehetősen eltérőek is.

Éljenek a tanarak és az oktatás! de közben ne feledkezzünk meg a kölkökről sem. Nem tanulógépeket akarunk ugye, hanem egészséges felnőtteket a gondolkodás készségeivel és képességével felvértezve. A lexikonok meg vannak.

Üdv.

J.
@Én is akarok kommentelni:

1. Nekem jelenleg az "A" héten 25, a B héten 28 órám van. Kibírom. Persze. De ez egy csomó túlórapénz. Viszont a B-hetes történet semmiképpen sem korrekt. Vegyél egy kezdőt, akinek adsz 28 órát, benne ofőség.

Órára készül átlagosan 15 percet (kezdőnél az már nagyon jó), az 7 óra. Osztályfőnöki adminisztráció és egyéb ügyek intézése kb. 2óra. Én hetente kb. 4-5 helyen iratok dogát--> összeállítás (szgépen), előkészítés, azaz nyomtatás és fénymásolás (kezdőnek) kb. 2 óra (és az már nagyon jó). Korrekt kijavítás kb. 6 óra.
Egyéb eseti iskolai teendők kötelező megbízással, vagy értekezlet átlagosan heti 1-2 óra, legyen csak 1.
Ha kémia, fizika, biológia vagy egyéb szakos vagy, akkor kísérletezés előkészítésére, elpakolás, stb... szintén rámegy heti 1-2 óra. Ez most legyen 2.
Adminisztráció a digitális naplóban (az ofőin kívül) heti 1 óra.

Eddig 28+7+2+2+6+1+2+1=49 óra.

Persze, lehet sok helyen spórolni az idővel:
- nem kísérletezel annyit,
- igénytelenebb tartalommal és formával iratod a dolgozatot,
- kevesebb dolgozatot íratsz,
- kevesebbet készülsz

Ez mind-mind a tanítás színvonalának rovására megy. Hidd el, tudom.

Fel lehet azt vetni, h az idősebb kolléga sok mindent rutinosabban, gyorsabban intéz, de vedd figyelembe, h neki meg már messze nem olyan jó az idegrendszere (ez arra nézve erősen terhelő munka), mint a fiatalnak. Egy tanórát megtartani 30 gyereknek kémiából a 7. órában olyan megterhelés, amit össze sem lehet vetni millió más tevékenységgel. Ezt tudnod kell.

De most jön a perdöntő érv, amiben semmilyen szubjektivitás nincs!

Ha 28 lenne a kötelező óraszám, akkor a tantárgyi felosztás szerint az azt jelentené, h kb. 29-31, mert nem lehet pontosan 28-ra kihozni.
EZ ESETBEN PEDIG BÁRKI HIÁNYZIK, LEHETETLEN MEGOLDANI A MEGFELELŐ HELYETTESÍTÉST! Egyszerűen mindenki annyira betáblázott, h nem tudod szakossal megoldani. Ha vki eltöri a lábát, vagy vmi súlyosabb, iszonytató zavar keletkezik az oktatásban. Képzeld el, mi lenne akkor, ha egy kisebb iskolában (300-400 fő), ahol mondjuk 4 matek szakos van, az egyiket, aki tanít végzősöket, április elején epegörcs miatt sürgős műtétre megy.
Elképzelted?
Nem tudják megoldani a helyettesítést, azt garantálom.
Én csináltam már órarendet, tudom, miről beszélek.
@Én is akarok kommentelni:

2. Ez nem válasz, ugyanis ha van az önkorm-nak, miért kell megtiltani, h adjon, mert pl. motiválni akar versenyeredményeket, felvételi eredményeket, hiszen a környéknek jó, ha több a diplomás helyben. Hadd adjon, ha van miből.

3. Egyetértünk.

4. Az életpálya modell azt jelenti, h van benne egy kifejezetten erőteljes motiváció a folytonos fejlődésre. Egész más téma ez, mint egy szimpla bértábla. A pedagógusok osztályokba sorolódnának, és a differenciáltság erősen nőne e szerint. Nekem a kidolgozásával van inkább a bajom, nem avval, h kéne ilyesmi.

5. Ha azt mondjuk, h ingyenes a közoktatás, és 16 éves korig lesz kötelező, akkor szerintem sem kéne cicózni, legyen ingyen könyv, kivéve a nyelvieket, mert az eszetlen drága, a nyelvtanárok meg össze-vissza kérik, és örökölni sem lehet (azaz nem lehet megoldani, h felveszi könyvtári állományból egy évre), mert ír bele, dolgozik bele.
Sztem egy rászorultsági elvű ingyenkönyv tele lenne igazságtalansággal, és soha nincs ellenőrzés. Ha pedig lenne, az lenne irdatlan költséges.
Tehát: egyetértünk megint.

6. Állásban ne legyen máshol, szerintem sem, maszekban viszont elszórhat néhány órát hetente, azután most úgysem kell adózni, hivatalosan sem. Vagy hétvége is mehet mondjuk pultosnak vagy benzinkútra. Miért is ne?

(folyt. köv.)
@malacz69 eurofanyalgó:
Az órák számolgatására reagálnék most így hirtelen, mert tényleg most elég szép az egyetértés.
Mi történik akkor, ha egy tanárnak 49 órára jön ki az "óraszáma"? Aki ilyet számolgat, az tuti nem dolgozott a versenyszférában, csak az államiban.
Van egy adott munka, el kell végezni. Pont. Nem jött ki 40-ből, csak 49-ből? Na bumm. Nem általános ez szerintem, de finoman elhallgattad azt, hogy egy tanárnak évi 44 nap szabadság jár, míg nekem jelenleg 24.
A 20 nap különbözet azért elég könnyen kárpótol az esetleges "túlórák" miatt, és ha már mindenképp összeadogatjuk, akkor az általad számolt órák szeptember elejére, június végére már nem állnak meg, ott nincs annyi készülés, dolgozatírás stb se.

És igen, nekem is volt 7. órám fizika. De szerinted egy éves beszámoló elkészítésekor ha reggel 8-kor elkezded délután 4-kor mennyire megterhelő összehasonlítva 7x45 perc órával összehasonlítva úgy, hogy ha mi elbaszunk valamit akkor akkora büntiket kaphatunk, mint amennyi több havi bérünk?
És mielőtt itt jönnének a pro-kontra érvelések megjegyezném, hogy ezzel csak arra próbáltam rávilágítani, hogy a tanár 7. órájához szinte minden munkahelyen lehet mérhetőt venni.
@Én is akarok kommentelni:

44 nap akkor, amikor adják, és nem akkor, amikor szükséged lenne rá.

Én csak annyit mondok, h ahhoz, ha manapság vki pl. matektanár legyen, be kell jutnia és el kell végeznie egy nehéz egyetemet. Márpedig azzal a készséggel/képességgel, amivel ezt megteheti, simán bejuthat és elvégezhet egy olyan szakmát is, ahol nyugisabb körülmények között 2-3-szor annyit vihet haza nettó.

Lehet basztatni a tanárokat, emelni a kötelező órát, de ebből eszetlen nagy tanárhiány lesz pár éven belül, mert a fiatalok nem maradnak meg havi 80 nettóért úgy, h közben ronggyá tanít5ják magukat heti 28 órában. Maradnak az "öregek" (40 felett), mert nekik már nincs hová váltani. Szép új világ.

Nem reagáltál a perdöntő érvre, a megoldhatatlan helyettesítési gondokra. Ne feledd, a pálya nagyon elnőiesedett, és ha beteg a gyereke, akkor hiányzik a tanárnő.

De azt is nézd, h 65 év lesz a nyugdíjkorhatár. El tudod képzelni, h mennyi nyavalyája lesz az embernek 60 és 65 között?

Mondom, a heti 29-31 óra (ami valójában lenne, ha 28 a kötelező) lehetetlenné tenné a szakszerű helyettesítést.
@malacz69 eurofanyalgó:
Azért reagáltam csak annyira amennyire, mert nem volt több időm.

Ahol én tanítottam, ott már 4 éve megoldhatatlan volt gyakrolatilag egy kieső tanárt szakmai helyettesítéssel pótolni. Emlékszem, mikor nekem eltört a kezem és egy kicsit hosszabb ideig nem mentem (2 hét) dolgozni, a kiesett kb. 50 órámból 5 volt szakmai helyettesítéssel megoldva.
A probléma amit te most leendő bekövetkező apokaliptikus problémaként prezentáltál már ősidők óta jelen van azon tantárgyak esetén, ahol kevés tanárra van szüksége egy iskolának: szerinted ha az iskola egyetlen énektanára lebetegszik ki helyettesíti szakmailag? Egy kisebb iskolában 2 fizika tanár van, egy nagyban 3. Ott ha egy kidől hogy helyettesítik most is? Sehogy. Ezt így nem érzem újkeletű problémának, maximum te nem érzékelted eddig.

Az, hogy nem lehet tutira belőni mindenkit 28 órára, az igaz. Órarendet összeállítani nehéz, ez is igaz. Az is, hogy vannak olyan fasza órarendkészítő programok, hogy ha be van paraméterezve akkor pikk/pakk összerakja az iskola órarendjét, de ez ugye másodlagos (csoportbontásokkal, több nyelvvel stb együtt), igaz vannak katasztrófális programok is (nem azt kell használni). De 28-31re már simán be lehet lőni.
(Az nem egészen tanári gondolat, de az a heti 28 óra amiről beszélünk ugye valójában 28*45 perc=21 óra, és ezt csak megjegyeztem, mert az élet más területén ahol 8 órát kell dolgozni nem lehet óránként 15 percet nem dolgozni, mondjuk sétálni A pontból B pontba. Ha azt a 7 órát lekapjuk, akkor az általad említett 49 óra is már csak 42.)

Szerintem a tanárok kötelező óraszám emelése két dologra jó csak:
- sok tanár az utcára kerül, de szerencsére a 2014-ig teremtődő 400 ezer (300 ezer) új munkahelyeken tárt karokkal várják őket (bocsi, de ez annyira jó poén)
- drasztikusan lecsökken a tanárok bérköltsége, mert azonnal eltűnik szinte teljesen a túlóraköltség

A szabadságról:
A versenyszférában a szabadság 25%-áról rendelkezhet csak a munkavállaló, a többiről a munkaadó, vagyis az én szabadságomból 6 napot vehetek ki akkor amikor akarok (6-tal többet mint te), ami gyakorlatilag a két ünnep közti egy hét, és kivehetek még egy napot (dejó). Hozzám képest viszont van további 20 nap szabadságod nyáron. Én nyáron mindig elmentem dolgozni 1,5 hónapra valahova, pedig közben kaptam a teljes fizumat a sulitól is. Kellemes volt két helyről fizetést kapni (hihi, 13. és 13,5. havi fizu).

Továbbá szeretem ezt olvasni egyre több helyen, hogy el lehet menni olyan helyekre, ahol 2-3x annyit lehet keresni, mint pl. a te esetedben egy tanár. Te mondottad volt korábban, hogy 120k nettó körül keresel (nem emléxem pontosan, lehet több). Szerinted van annyi hely az országban jelenleg ahol 250-400k nettó a havi fizetés, amiről te beszélsz? Nincs. Ha szerinted van, mondj már pár példát hogy hol, mennyi.

Továbbá a jelenlegi oktatási rendszerünkre nem igaz a "Márpedig azzal a készséggel/képességgel, amivel ezt megteheti, simán bejuthat és elvégezhet egy olyan szakmát is..." mondatod, mert jelenleg tanárnak kb már csak a teljesen elvakult, elhivatott megy, vagy akit sehova máshova nem vesznek fel, és az egyetemeken pedig mindenki kap diplomát, csak azok nem akik nem akarnak. Ezért is van a tanári pályára teljesen alkalmatlan tanárokkal tele a rendszer jelenleg is.

De összegezve, mert a fentiek nagyon tanár-speciális válaszok voltak:
"Nem reagáltál a perdöntő érvre, a megoldhatatlan helyettesítési gondokra. Ne feledd, a pálya nagyon elnőiesedett, és ha beteg a gyereke, akkor hiányzik a tanárnő. De azt is nézd, h 65 év lesz a nyugdíjkorhatár. El tudod képzelni, h mennyi nyavalyája lesz az embernek 60 és 65 között?"
Tehát nehéz a helyettesítés megoldása? Lehet, hogy sokat hiányzik valaki? 65 év lesz a nyugdíjkorhatár és sok lesz már akkor a nyavajája?
No akkor írd be a tanár szó helyére az ápoló, tűzoltó, könyvelő, rendszergazda stb stb stb... szavakat. Jééé, pont ugyanúgy igaz rájuk is amit mondtál. Ráadásul még igazabb, mert ápolóból sok osztályra 1 jut, ha kidől valaki, a maximális túlóra miatt nem lehet helyettest behívni, ugyanez igaz a tűzoltóra is; könyvelő, rendszergazda egy cégnél egy van, beugrani nem tud senki helyette, mint az énektanár helyett sem. Emiatt ez szerintem nem érv.

Az utolsó mondatod pedig annyira magaslabda, hogy kénytelen vagyok lecsapni: mondj nekem 5 olyan foglalkozást, amit ugyanolyan intenzitással, pontossággal, elvárható eredménnyel tud megcsinálni egy 65 éves, mint mondjuk egy 40 éves? Megvan? És akkor abból mennyi van összesen Magyarországon? Naugye... Láttál te már 65 éves tetőfedő ácsot munka közben? 65 éves programozót? Stb.
Láttam 62 éves tanárt órát tartani, tisztelem az illetőt meg minden, de már nem volt az igazi... mondhatni nem volt igazán dinamikus az órája :o A 65 éves korhatárnak semmi köze a tanársághoz, az mindenütt gázos.
Nem értem, hogy a 10% manyup befizetésem, és a 24%-os utánam történő állami befizetés alapján ha úgy döntök miért nem mehetek el nyugdíjba, ha aláírom, hogy soha többet munkaviszonyt nem létesítek? Van akkora befizetésem (és egyéb megtakarításom), hogy 50 évesen vígan elmennék nyugdíjba, és az államnak ez egy fillérjébe nem kerülne, sőt nyert rajtam, mert az állami pénz után hozamot nem fizet nekem, az teljes mértékben az övé!
@Én is akarok kommentelni:

7. A gyerekek hetente "kibírt" óraszáma nagyban függ a képességeiktől. Van, aki bírja a 35-öt, van aki nem. A mi iskolánkban egy átlagos diáknak sok a heti 35 óra, azaz a napi 7. Azt lehet tenni, h ajánlani a 30-32-t, és nem tiltani a többet, de azt oldják meg úgy, h minden diáknak az adott osztályban ne lehessen kötelező. Pl.: a matek menne 4+1 órában. A +1 csak és kizárólag gyakorlás, ott új anyag nem lenne, és nem lenne kötelező arra bemenni.

8. Egyetértek.

9. Egyetértek.

10. Kisiskolák.
Naponta buszoztatni egy 6-10 évest, embertelen.
Ugyanilyen korú gyereket koleszba adni embertelen.
Ebből kell kiindulni, nem a pénzből, és a megoldást kell keresni, nem gazdasági kérdéssé degradálni.

Kellenek polihisztor tanítók, akik képesek arra, h közös csoportban megtanítsák írni és olvasni a kicsiket 1-4 osztályban, miközben általános ismereteket is közvetítenek környezetről. Tudják tesiztetni őket és rajzoltatni, énekeltetni. Nem kell több 1-4 osztályban. Nem kell elkezdeni a nyelvet sem. Régen meg tudták oldani, ma is meg lehetne. A mi sikolánk egy hatalmas TISZK, benne kb. 4000 tanuló és 400 tanár. Azaz kb. 10 gyerekre jut egy. Plusz kb. 100-200(?) egyéb dolgozó. Nah, szerintem 20 kisgyerek (6-10 éves) megérne 3 embert. Senki sem lenne főnök, nem önálló iskola, mind a 3 tanítana.

"csak a tanárnál: nyugdíjas állás, annyira nem szar fizetés, heti 22 órát kell 40 helyett "dolgozni", (a viccet is ismerve) június, július, augusztus, őszi-téli-tavaszi szünet stb."

Azért ez jókora baromság volt, remélem belátod. A 22 óra megvan 40, hadd ne vezessem le még egyszer. A nyári szünet újabban júl. 1-én kezdődik, és aug. 22. körül már menni kell megint. Az viszont igazságtalan, h az ált. isk. esetén még több a szabi, ugyanis nem vizsgáztatnak mondjuk jún. 27-én.
@Én is akarok kommentelni:

1. Helyettesítés

Nálunk baromi sok matektanár van, és ha kiesik egy, meg tudjuk oldani, ha mindenkinek csak kb. 23 órája van órarendben. Ha 29-30 körül, akkor már mi sem. Sok nagy iskola van, nem a kicsikből kéne kiindulni.

2. "Az nem egészen tanári gondolat, de az a heti 28 óra amiről beszélünk ugye valójában 28*45 perc=21 óra, és ezt csak megjegyeztem, mert az élet más területén ahol 8 órát kell dolgozni nem lehet óránként 15 percet nem dolgozni, mondjuk sétálni A pontból B pontba. Ha azt a 7 órát lekapjuk, akkor az általad említett 49 óra is már csak 42."

Marhaság! Szünetekben mehetsz folyosóügyeletbe, iszol egy kávét vagy elszívsz egy cigit (amit más munkahelyen is megtehetsz), bekapsz pár falatot, hirdetés van, gyerek vagy szülő keres meg, közlekedsz az épületek között, és sok egyéb marhaság.

De a legfontosabb: pihenteted az idegrendszered. Enélkül pedig katasztrófa lenne!

Ne tegyünk már úgy, mintha a 8 órás melósnak 8 nettó óra melója lenne. Hányan csetelnek munkahelyről napközben? Megvan?

És még valami: Bemegyek fél8-ra és eljöhetek jó esetben mondjuk fél3-kor. Ez 7 óra. És hidd el, sokkal több, mint 1 óra háttérmunka van napi átlagban.

3. "Szerinted van annyi hely az országban jelenleg ahol 250-400k nettó a havi fizetés, amiről te beszélsz? Nincs. Ha szerinted van, mondj már pár példát hogy hol, mennyi."

Aki nálunk végez gépésztechnikusként, kitanulja a CNC-t, az pontosan megkeresi a 2-3-szorosát nettó, mint a volt tanára.

Nem érted a lényeget: a probléma hosszútávon van: ha látod, h egy tanár kurva szarul keres, akkor ha kened-vágod a matekot és fizikát, nem tanárnak mész, hanem mérnöknek, esetleg közgazdásznak vagy más, piacképes és jól kereső szakmára.
A tanárság fojtogatása nem rövidtávon lesz súlyos gond, tanárhiány, hanem hosszútávon. Ez volt a Medgyessy-féle fizetésemelés előtt is. Adtak pénzt, rögtön lett elég tanár pár éven belül, még sok is.

Azt értsd meg, h az a tudás és képesség, amivel tanárszakot mondjuk ELTE-n elvégzel, sokkal fizetőképesebb szakmához is juttathat.

4. "jelenleg tanárnak kb már csak a teljesen elvakult, elhivatott megy, vagy akit sehova máshova nem vesznek fel, és az egyetemeken pedig mindenki kap diplomát, csak azok nem akik nem akarnak"

Ez nem egészen igaz. Másfelől, a tervek szerint 40%-kal szűkítik majd az állami keretet. Harmadrészt ezzel te magad mondod ki, h ha szarul fizetik a tanári pályát, és ahhoz képest még szopatnak is, akkor ez van: csak a hülyék mennek tanárnak, akit máshová nem vesznek fel. Mi a következmény? A te és mindenki más gyerekét, aki örül annak, h szopatják a tanárokat, egyre hülyébb tanárok fogják tanítani.
Kérdem én: jó ez neked? Jó az neked, h a gyereked, mire középsuliba ér, szinte csak tehetségtelen emberrel találkozik a katedrán?
Nagyon beszűkült látásmód ám az, h "mit sírnak a tanárok, há milyen jó dolguk van má': biztos állás, tisztes fizu, millió szünet", mert valójában mégiscsak afelé megy a dolog, amit magad is írtál: egyre hülyébbekkel lesz teli a pálya, és a ti gyerekeitek szívják ezt meg.

(Folyt. köv. innen: De összegezve,...)
@jaegtoer:

Upppsz, erre is kéne, feltétlen. Bocs, Jaeg, csak hát "Én is ...." kolléga nagyon beszólt bizonyos értelemben, aztán mire Re., addigra kipurc.
@malacz69 eurofanyalgó:
Nos, én amiket felhoztam érveket a tanárok jólétével kapcsolatban nem az én véleményem, hanem az a sok sok emberé (pl. a jelenlegi munkatársaimé is), akikkel valaha is beszélgettem ezzel a témával kapcsolatban, szóval nem velem nem értesz egyet, hanem velük. Az én véleményem pont az amit leírtál, sőt én vagyok rá az élő példa arra amit mondtál: elegem lett abból, hogy a tanár tekintélye nulla, szivatnak, a fizetésemből megélni meg lehet, de egzisztenciát, családot építeni nem. Én nem sírtam amiatt, hogy jaj-jaj kevés a fizetésem, meg sok az óraszámom stb... hanem tanultam, és továbbléptem. Tehát ha te is úgy véled, hogy szivatnak stb.. és mégis maradsz, annak két oka lehet csak: vagy tanár akarsz lenni (rólad írtam korábban, hogy elvetemülten elkötelezett tanár), vagy sehol máshol nem tudnál elhelyezkedni jobb állásban. Mert ugye nincs harmadik út: ha szopatnak és maradsz akkor vagy élvezed, vagy nem tudsz mit tenni. Te miért vagy még mindig tanár?

Jelenleg úgy vélem, hogy én akkor mennék vissza tanítani, ha:
- fixen meglenne a havi bérem 200k nettóban (jelenleg 110k lenne)
- nem mondaná meg nekem az igazgató, hogy kinek milyen jegyet kell adnom (értsd: ne buktassak meg egy nem tanuló gyereket, mert az -sok pénz az iskolának)
- törvényi segédlettel újra adnak "hatalmat" a tanároknak, mert jelenleg csak tűrni van joguk (értsd ha egy kölyök zenét hallgat max. hangerőn a telefonján órán azzal jelenleg nem tudsz mit tenni, úgy kell tartanod az órádat, stb.)
- bevezetnék a tanárok szakmai ellenőrzését (bevallom pár hete egyik tanítványomnak segítettem megcsinálni a házi dolgozatát, és nem lett hibátlan... mert pl. olyan miatt nem kaptuk meg a max. pontszámot, hogy nem tudtuk, hogy az a*b^2 együtthatója 1^3... mi botor módon azt hittük, hogy 1)
Azt hiszem hirtelen ennyi elég is lenne. Ez a politikusoknak kb. 50 év alatt se sikerülne.

"Aki nálunk végez gépésztechnikusként, kitanulja a CNC-t, az pontosan megkeresi a 2-3-szorosát nettó, mint a volt tanára."
Ez nagyon régen volt így, amikor a CNC hiányszakma volt, jelenleg pedig már abból is túlkínálat van. Egyik kedves ismerősünk elveszette az állását 2 éve, és úgy döntött, hogy mivel CNC-vel meg lehet keresni egy tanár fizetésének 2-3-szorosát, belevág. Volt munkanélküli diplomásoknak ilyen lehetőség (míg tanultak, havonta kaptak minimálbérnek megfelelő támogatást is!), el is végezte 1 év alatt. Fél évente indult ilyen képzés Miskolcon, egy turnusban 50-en kaptak papírt (beindult a papírgyár itt is: csak Miskolcon évi 100 CNC-s!?). És elindult megkeresni ezeket a finom 3-400k nettós állásokat. Nem itt keleten, nyugatabbra, Eger és környéke, olyan 1 órányi ingázási sugárban. Egészen pontosan 3 állásajánlatot talált fél év alatt, a legtöbbet fizetőt vállalta el: 80k bruttó+80k zsebbe. Ez gyakorlatilag 140k nettó, csak nem egészen törvényes. Azóta már nem is ott dolgozik, mert azok a zsebbe érkező pénzek ahogy kell, elkezdtek elmaradozni... Jelenleg ugyanúgy CNC-sként dolgozik, de mellé mást is csinál egy nemzetközi cégnél, kereken 200k bruttóért havonta, plusz 10ezer kajautalvány a jussa. De azt ugye te is észrevetted, hogy egy állást tudtál mondani? Amúgy rákerestem az ország 5 legnagyobb álláskereső portálján a CNC-re, leszűrtem belőle azokat ahova nem kell mellé gépészmérnöki diploma, és 19 találat lett az egész országban. Két helyen ahol bőven volt CNC állásajánlat adtam meg kereseti szűrőfeltételt is: legalább 200k nettó: 0 találat. (jó hogy be vagyok regelve ilyen oldalakra hehe... amúgy is állást keresek, mert a mostani helyemen is továbbképeztem magam és tudnék tovább lépni)

Amúgy pedig a tanároknak addig egészen pontosan 0 érdekérvényesítő képességük lesz, amíg nem sztrájkolhatnak, és annyi munkanélküli tanár van, hogy Dunát lehet velük rekeszteni. Általánosságban persze. Vannak már most is hiányszakok: fizika- és kémiatanárból jelenleg sincs már elég az országban az átalad is említett okok miatt. Ezt már akkor látták a szakemberek (Pálinkás is, hisz mondta nekünk az egyetemen) 10 éve, és pontosan semmit sem tettek ellene. Most se akarnak. Egy új fizika/kémiatanári generáció kitermelődése ugye kb. 10 év, ennyi idő alatt töltődne fel minden üres állás. Be kellene látnod, hogy a kedves fideszes is csak azoknak a seggét nyalja, akik rendelkeznek hatalommal rá nézvést (pl. nyugdíjasok).. na a tanárok nem ilyenek.

Várom Jaegnek adott válaszod után az összegzésed, de remélem ezen válaszomra tekintettel.
@jaegtoer:

Az alapítványi iskolák azért kellenek, h a valamilyen szempontból extrém gyerekek (hiperaktív, vak, testi fogyatékkal élő, stb...) is hozzájussanak az oktatáshoz úgy, h ne egy uniform rendszert kapjanak, hanem olyat, ami idomul hozzájuk.

" Ugyanis lekoszlott iskolából, lekoszlott otthoni környezetből ma már a zseninek is éppen annyi esélye van, mint a kihaló állatfajoknak"

Egyházi általános iskolák kollégiumi bentlakással akár 12 éves kortól.
Nos?

Az életpálya modell célja az lenne, h bár a tanár nagyon alacsony fizetéssel kezd ahhoz képest, h egyetemet végzett ember, de perspektívát kap, és biztos munkahelyet arra az esetre, ha tisztességgel elvégez előre meghatározott dolgokat.

"Nyilvánvaló, hogy különbséget kell tenni aközött, hogy a kölök "alsós" , "felsős", vagy középfokú isibe jár.
Azt megvallom, hogy a "0"-dik óra esküdt ellensége vagyok, és a 8. óra halálos ellensége bármilyen szintű is legyen az isi."

Tökéletesen igazat adok!

"Ez választ adhat arra a dilemmára is, hogy a tanulásra alkalmatlan otthoni körülményeket hogyan lehetne kikapcsolni a gyermek sikeres felkészülésének akadályai közül."

Ennyiben igazad van, de még sem lenne célszerű kiiktatni az otthoni tanulást, hiszen napközben kell legalább 2 órányi pihenés a gyereknek. Ráadásul sokan bejárósak is. Muszáj hazamenniük tisztes időpontban, pihennek, és jó esetben azután felkészülnek a másnapra. [Nem piázással:-))) ]

A szülő felelősségét se felejtsük el! Nagyon sokszor még akkor sem tanul a gyerek, ha külön szobája van, mert nem képesek a szülők sem ellenőrizni, sem motiválni.

"Igen! A gyereknek sincs több ideje, mint nekünk. Ezzel kurva gyorsan meg kellene barátkozni az illetékeseknek és kompetenseknek."

Sztem ez nem igaz. Én például azon az elven vagyok, h a gyerekem ne mosson, ne főzzön, ne vásároljon be, nem kell különösebben semmit sem csinálnia azon kívül, h rendet tart a dolgaiban és a szobájában, de cserébe elvárom, h ne pazarolja a tehetségét, és hozza ki magából a maximumot tanulás szempontjából.

"ne essünk abba a hibába, hogy a a tanar számára megterhelő lehet a 24 óra a büdös kölkeknek meg a a 49 tanóra nem"

Én nem esek, viszont egyet leszögezek: ami a tanárnak a 24 óra, az a diáknak kb. 1,5-s szorzóval számolva 36. Hidd el, egy órát megtartani 1,5-szer olyan nehéz, mint végigülni, esetleg dolgozni, figyelni rajta.

."Ne felejtsük el a tesi óra is ugyanolyan kötött és megterhelő foglalkozás mint a matematika, még ha a feladatok meglehetősen eltérőek is."

Nem, messze nem. A matematika óra sokkal megterhelőbb, legfeljebb vidám is lehet, ha például velem vannak:-)) De tényleg, ez bizonyosan így van, hidd el nekem, tapasztalom.

"Nem tanulógépeket akarunk ugye, hanem egészséges felnőtteket a gondolkodás készségeivel és képességével felvértezve. A lexikonok meg vannak."

Ezzel egyetértek, de az odavezető útban nem teljesen.

Üdv.
Malacz és Jaeg:
Szerintem a gyerekek terhelésén sokat változtatna az is, hogy mit tanulnak. Van magántanítványom, akinek nem csak fizikából és matekból segítek, hanem másból is, általános iskolás 8. osztályos amúgy.
Legutóbb miről tanultak, és kellett róla házi dolgozatot írni? Agyam eldobtam, komolyan:
Molotov–Ribbentrop-paktum

Ezt egy 13-14 éves gyereknek? Miért???? Fel se fogják miről szól! Itt a baj, nulláról, egészen pontosan általános iskola 1. osztálytól TELJESEN újra kellene írni a tananyagot. Ráadásul miért kell spirális oktatási rendben oktatni? Ez annyit jelent, hogy ált. 1-től érettségiig egy témakört átlagosan 4x tanulnak, de mindig egy picit hozzátesznek a korábbiakhoz. Felesleges időpazarlás.

Volt szerencsém a svéd középiskolai oktatási rendszerhez.
Malacz képzeld: középiskolában nem tanulnak térgeometriát, és síkgeometriát is csak érintőlegesen (pl. azt, hogy mi az hogy húrnégyszög az ottani 18 éves nem tudja). Viszont ami az élethez kell, azt megtanulják kőkeményen (fejben számolás trükkjei, százalékszámítás stb.)! Ha valaki továbbtanul matek szakiránnyal majd ott megtanulja ezeket.
Malacz végignézted a vastagbőr utolsó 2-3 napját? Azokat amikben a tervezett munka törvénykönyve és hasonló módosításokat taglalják?
Ennek fényében szerintem érthető a tanárok heti 28 kötelező órája, és sejthető is hogy bevezetik. Miért? Másoknak 40->44re emelnék, a szabadságok számát lecsökkentenék... Kezd egyre kívánatosabbnak tűnni a tanári állás a heti 28 óra kötelező óraszámmal is :o
@Én is akarok kommentelni:

Sztem az a 44 nem lesz kötelező, hanem megengedetté válik a 44 órában való foglalkoztatás.

Én ezzel nem értek egyet, mert ahol 11,5%-os munkanélküliség van, ott inkább arra lenne szükség, h több ember dolgozzon, akár kevesebb órában.

Tanárok esetén sem értem: ha 28 óra lenne a kötelező, és emiatt mondjuk elbocsátanak 10.000 pedagógust, velük mit kezdenek? 3 hónap múlva kiesnek a munkanélküli ellátásból, aszt utána menjenek füvet nyírni az árokpartra Kolompár Armageddonnal? Biztos, h ennek van értelme?

Én még azt is gondolom, h aki a pedagógus társadalmat megalázza, az hosszútávon garantáltan rosszul jár! Pedagógus sok családban van, érvelni is tudnak, gyerekekre is hatnak--> sok ellenséget indukál magának az ilyen kapkodó, butaságokat produkáló kormányzat.
@malacz69 eurofanyalgó:
malacz, te szoktál itthoni híreket is olvasni, főleg neten... vagy csak hírtv? Bocsi, az előző nem komoly kérdés volt, de megdöbbentett az előző reakciód. Egész pontosan ez:
"sok ellenséget indukál magának az ilyen kapkodó, butaságokat produkáló kormányzat"

Csak a teljesség igénye nélkül szemezgetnék az elmúlt fél évből, szólj nyugodtan ha kihagytam valamit:
- indoklás nélküli elbocsátása a köztisztviselőknek
- eddig 8 órában alkalmazott közel 50 ezer közmunkás már csak 4 órában alkalmazható, és évente csak 3 hónapig maximum
- vasárnapi zárvatartás
- külön- és ágazati adók nyakra-főre
- tanárok heti óraszámának 22->28 emelése
- vidéki főiskolák, egyetemek bezárása
- közszféra leépítése
- MÁV és Volán párhuzamosságok megszüntetése
- 40-ről 44-re való esetleges heti óraszámemelés
- START és egyéb munkahelyteremtő támogatások megszüntetése, újak nem indítása
- minimálbér drasztikus emelése, "bérkommandók"
- hamburgeradó

Mi a közös ezekben az intézkedésekben, vagy tervekben azon kívül, hogy a fideszé mind, és 2014-ig 400 ezer új munkahelyet akarnak teremteni? Azaz már csak 300 ezret? Azaz már csak 100-150 ezret? (szépen fogy az a szám, jelenleg -93 ezernél járnak). Segítek: mindegyik kivétel nélkül nem hogy érdeksérelemmel jár, hanem jelentős munkahely megszüntető hatással bír. Ezek aztán lassan te is ráeszmélsz szarnak ám magasról a te fejedre is, legyen az tanári fej, vagy bárkié. Itt romok maradnak csak 2014-re.

Nem azt mondom, hogy a fenti ötletek mindegyike szar, hanem azt, amit elég sok elemző: semmi hatástanulmány, szakmai hozzáértés nuku, íróasztal mellől akarják megváltani a világot, de úgy, hogy irtózatosan felpörgetik a munkanélküliséget, aki pedig munkanélküli lesz, azonnal a kilátástalanságba zuhan, vagy ha mást nem 3 hónap múlva.

Mondj már 1-2 olyan fideszes ötletet ami felpörgeti a munkahelyteremtést. Plíz!
No malacz: hallatta a pedagógus szakszervezet is a hangját a heti óraszámemelésről: 24-re emelést javasolnak, abba minden további nélkül beleegyeznének.
Muhaha? 10% leépítésbe simán belemennének ezzel jól értem?
@malacz69 eurofanyalgó:
Naaa, malacz! Tudom, hogy most cigányozol ezerrel, de érdekelne a véleményed a pedagógus szakszervezet általam is említett reakciójáról.
@Én is akarok kommentelni:

Melyik szakszervezet volt ez? De egyébként mindegy is, mert amelyik volt, az komplett hülye. Az világos, h nyugaton 24 óra a kötelező sok helyen, de más feltételekkel, és más a tanárok relatív társadalmi helyzete is.

Mondom, egyet tudok elképzelni: kasztokat képeznek, és átlagban kihozzák a 24 órát. Bocs tesisek, de nektek lenne 26, nekem maradna 22... :-P

Egyébként a 24 órát simán elfogadtatják a nem tanár réteggel, mert rendkívül jól érvelhető mellette mindenféle demagóg eszközökkel mindazok számára, akik nincsenek képben.

A vége úgyis az lesz, h lassan nem lesznek kezdő tanárok matekból, fizikából és néhány olyan tantárgyból, ahol azzal a képességgel, amivel tanár lehet vki, sokkal fizetősebb állást is lehet találni, vagyis már a jelentkezéskor is oda adja be. Rettenetesen romlik majd a tanári karok összetétele, tele lesz kontraszelektált emberekkel, s így végül az a társadalom szívja meg saját gyerekein keresztül, amelyik most tapsol a tanárok szopatásának.
@malacz69 eurofanyalgó:
Erről szerintem lehetne egy új poszt itt... mert ez már tényleg a legalja szerintem a felsőoktatás vergődésének:
inforadio.hu/hir/belfold/hir-430352

Megjegyzem: nem újítanám meg a diplomám
@Én is akarok kommentelni:

Nos, ki a ribanc k. anyja ez a FTT? Ez tényleg a legalja:

"A Felsőoktatási és Tudományos Tanács szerint a felsőoktatási intézmények demográfiai problémáira megoldást jelenthet az a javaslatuk, hogy a felsőoktatásban szerzett bizonyítványokat, illetve tudást bizonyos időszakonként kötelező legyen megújítani, azaz kötelező legyen részt venni bizonyos idejű, nagyjából féléves szakmai továbbképzésen, amelynek költségeit részben a munkáltató, részben a beiskolázott felnőtt viselné. Ennek a képzési résznek a diplomaszerzéstől számítva 10, illetve 15 éven belül meg kellene történnie, és újabb tíz év után ismét kötelező lenne a részvétel."
@malacz69 eurofanyalgó:

De most komolyan: szóhoz sem jutok!

Vegzálnák a diplomásokat csak azért, h legyen munkájuk.
Demográfia. Anyátok!
Nem értetek vannak a hallgatók, hanem ti vagytok értük.
@malacz69 eurofanyalgó:
Nos, én sem tudom, hogy kik ők.
Amúgy pedig az ő problémájuk is megoldódik ha elkezdik bezárni a főiskolákat, egyetemeket is. De az tényleg jó, hogy mivel nem tudnak olyan színvonalas képzést összehozni, hogy menjenek oda a népek (külföldről is), természetesen ők is az államtól várják a segítséget (kötelező oktatás)

De ezzel miket is érnek el?
- plusz költség a munkáltatónak és a munkavállalónak (szerintem neked sincsenek illúzióid arról, hogy ez a képzés ne legalább 2-300 ezerbe kerülne majd)
- sok-sok értékes időt vesz el az embertől
- bebizonyítaná, mennyire tökéletesen értéktelen tudást adnak a főiskolák és egyetemek: szerinted egy olyan könyvelőnek, aki 20 éve könyvel minden nap, egy közgáz tanár mi értelmeset tud mondani, pláne újat? Gyanús nekem, hogy inkább kacagások lennének ebből.
- de a fő hozadék az lenne, hogy az emberek kb. 30-50%-a nem újítaná meg a diplomáját: nálunk a cégnél senki sem használja; a következő jelentésbe pedig beleírhatnák, hogy sikerült a diplomások arányát 20%-kal csökkenteni az országban :)
@Én is akarok kommentelni:

Szerintem meg az lenne, h valóban sokba kerülne mind munkáltatónak, mind munkavállalónak, de maga a vizsga könnyű lenne, mindenki számára nevetségesen egyszerűen teljesíthető.

Persze, aki nem szánna rá pénzt és időt, annak nem újulna meg. A többiek ezzel úgymond versenyelőnyhöz jutnának. A dolog lényege ugyanaz, mint a kötelező pedagógus továbbképzéseknek: valakik lenyúlnak egy csomó pénzt, miközben ettől semmi nem lesz lényegében jobb.

Ajánlom ezt elolvasni:
agyzaj.blog.hu/2010/10/13/ami_befolyik_az_rogton_kifolyik
@malacz69 eurofanyalgó:
Olvastad ezt?
"Az államtitkár szerint a pedagógusok kötelező iskolában tartózkodásának ötlete azt szolgálná, hogy a gyerekek is az intézményekben maradhassanak a munkaidő végéig, ezt pedig szerinte csak úgy lehet megoldani, ha a jelenlegi "kicsinyes túlóra-elszámolásos pedagógiai munkaszervezést" megszüntetik. Megjegyezte: a megkérdezett igazgatók több mint ötven százaléka támogatja ezt az elképzelést."

Innen az idézet:
inforadio.hu/hir/kultura/hir-431648

Neked nincs az az érzésed, hogy eltökélte magát a fidesz a tanárok halálra szopatásában?
@Én is akarok kommentelni:

De igen. És baromira megjárják hosszútávon! Mert:

1. A tanár olyan értelmiségi, amelyik hat a kialakulóban lévő személyiségre. És még ha nem is politizál órán direktbe, értékszemléletével sugalmazni tudja, h merre érdemes, üdvös szavazni.

2. A tanár jól érvel, jól kommunikál, ezért alkalmas arra, h a környezetét befolyásolja politikailag.

3. Tényleg nem lesznek jó tanárok, de lehet, h még tanárhiány is lesz egyes szakokon.

Marhák, barmok, ostoba rövidlátók!
@malacz69 eurofanyalgó:
Tény, hogy nagyon át kellene dolgozni a rendszert... de nem így :(
Ezt a "kicsinyes túlóra rendszert" én is megszüntetném. Feljebb kellene tolni a tanárok bérét 10-20%-kal, és utána túlóra huss. Ennek is lenne jó és rossz oldala is (jó: a tanárok kapnának béremelést ami fix, óraszámfüggetlen, rossz: akinek nincs túlórája is ugyanannyit keresne mint akinek van)

Viszont az, hogy a kormány mondja meg, hogy melyik egyetemi kari szak lesz államilag finanszírozott, így irányítva az egyes szakok túlképzését is nonszensz szerintem:
Egy diplomás képzése jó esetben 5 évig tart, egy orvosé 9 évbe. Ez egy akkora fokú tehetetlenséget ad a rendszernek, hogy a kormányzat mindig le lesz maradva évekkel a piactól. Így könnyen előfordulhat az is, hogy jelenleg elvileg jogászból sok van, nem támogatják... de amikor észlelik, hogy kezd kevés lenni, onnantól 6 év (5+1 év a módosításra) mire újabb jogászok képződnek.

Annyira, de ANNYIRA nincsenek képben, hogy jaj :( De alakul a pedagógus sztrájk is! Jövő keddig kapott ultimátumot OV!
@Én is akarok kommentelni:

"rossz: akinek nincs túlórája is ugyanannyit keresne mint akinek van"

Ez nemcsak hogy rossz, de ilyet nem lehet csinálni! Kurva nagy bérfeszkó lenne!
@malacz69 eurofanyalgó:
Jelentem a közigazgatásban elrendelték a "kötelező túlórát" már év elejétől, és megtiltották, hogy munkaidő után az ember bennmaradjon a melóhelyén, így csak otthon tudod megcsinálni a munkát. Az otthon végzett túlóráért viszont nem jár túlórapótlék. Ha viszont nem végzel a rád osztott melóval időre, az bérmegvonással jár, rosszabb esetben kirúgással. Ügyes nem? Mondjuk a versenyszférában ez több helyen rég bevett szokás. Welcome to the real world!
Amúgy meg eddig attól volt bérfeszkó annó nálunk, hogy nekem mindig a törvényileg szabályozott maximális (30%) túlórám volt, ezzel igencsak sokkal többet kerestem mint a többiek. Azt leszarták, hogy többet is dolgoztam.. aki ilyenen irigykedik, annak csak a pénz számít. Szóval ez nem lesz új probléma.