"Ami ma a nemzeti alaptantervben (Nat) van, az tragédia" - nyilatkozta nemrégiben Hoffmann Rózsa, oktatásügyi államtitkár. Emellett élesen bírálta, hogy jelenleg csupán 20 százalékot kell elérni az érettségin a ketteshez, miközben a KRESZ-vizsgán 90 százalékot kell teljesíteni. Szerinte azért csinálták így, hogy ne bukjon meg az új érettségi rendszer.
Súlyos szavak ezek, és kétoldalú nehezítésre utalnak: egyfelől a tananyag/tényanyag növelésére, másfelől a vizsga értékelési rendszerének szigorítására, a ponthatárok emelésére. Ha azonban ez megtörténik, katasztrofális eredményre vezethet a matematika területén.
Hogy lássuk, ez mennyire így van, vegyük szemügyre a hvg.hu egyik cikke alapján a nem éppen szívderítő idei érettségi eredményeket!
1. A tavalyi közepesnél picit jobb átlag idén 2,91-re esett vissza.
(Ezen belül a nappalisoké valamivel jobb, éppen elérték a 3-as átlagot, az esti tagozatosak és levelezők bőven ez alatt maradnak.)
2. A matematika az egyedüli olyan tantárgy, amelyben a diákok hármasnál rosszabb átlagot értek el.
3. Minden más tárgyat megelőzve közel 800 bukás volt matematikából.
4. A diákok közel kétharmadának teljesítménye az 50 százalékos szint alatt maradt.
5. A gimnáziumi átlag 3,4-es, a szakközépiskolai viszont csak 2,61-re sikeredett.
6. Budapest-vidék viszonylatban összességében nincs lényeges különbség sem a szakközépiskolások, sem a gimnazisták matematikaérettségi eredményei között.
7. Néhány egészen különös egyedi példa: Edelényben 2,18-as jegyátlagot sikerült az ottani szakközépiskolásoknak elérniük úgy, hogy nem is bukott meg senki, viszont több mint négyötödük kettest kapott. A dunántúli Móron 2,1-es átlagot produkáltak a végzősök úgy, hogy szintén nem bukott meg senki, s nagyjából ugyanez a helyzet a keleti végeken fekvő Záhonyban is. Edelényben vagy Móron a gimnazisták érettségije is hármas átlag alatt maradt matekból, Záhonyban pedig csak 2,1 volt.
8. A magyarral ellentétben matematikából a tavalyinál többen, mintegy két és fél ezren jelentkeztek emelt szintű vizsgára, és ők jól is teljesítettek: a háromnegyedük 60 százalék feletti eredményt ért el.
Ezek után a következő kérdések merülnek fel bennem:
- Rosszabbak, tehetségtelenebbek lettek a tanárok?
- Butábbak, alacsonyabb képességűek lettek a gyerekek?
- Motiválatlanabbak, kiégettebbek a tanárok?
- Motiválatlanabbak, lustábbak a gyerekek?
- Kevesebb általános iskolát végzett gyereket szabadna felvenni érettségit adó képzésre? Túlságosan felhígult ez a terület?
- Húzni kéne a matematika tananyagából? Sok a felesleges anyagrész?
- Növelni kéne a természettudományos tárgyak óraszámát?
- Jobban meg kéne fizetni az iskolai, ingyenes korrepetálásokat vállaló tanárokat? Jusson több pénz a felzárkóztatásra?
- Szigorítani kéne az iskolai fegyelmet? Az elmúlt évek diákjogainak túlhangsúlyozása (liberális iskola) az órai munka rovására ment?
- Legyen matematikából (esetleg még magyarból is a szövegértés miatt) országos vizsga a 8. tanév végén az előírt követelményekből?
- Szüntessék be a fejkvótarendszert, mert az bünteti a normális szintre alkalmatlan tanulók "kiszórását", s így gátja a többiek hatékony haladásának?
- Egyéb észrevétel, konstruktív javaslat az előrelépés érdekében?
utolsó 3 hsz