Főoldalra

utolsó 3 hsz

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • Corry: @VIC20: Csatlakozom. Volna tényleg mondóka, mert gyakorlatilag minden össze lett zagyválva, néha... (2013.09.11. 19:20) Tényleg kevés?
  • VIC20: Hát, akkor béke poraidra, Malacz. Jó volt olvasgatni az írásaidat. :( (2013.07.23. 10:00) Tényleg kevés?
  • Utolsó 20

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Eddigi posztok

Agyzaj

Szeretek tanítani...
Néha öröm, néha kín, és valamikor egyszerűen csak vicces... Az iskola a storyk kifogyhatatlan tárháza, az oktatás pedig mindig van annyira nyavalyás, hogy vitatémát adjon. Szóval ez egy tematikus blog a tanárságról, a tanításról.

facebook

dinamika

Friss topikok

  • picur3ka: Gyere elo, malacz! Hat igen, csak az oktatas maga egy nagy tema lenne. Nyilvan, ahogy a XX. szaz... (2013.10.17. 01:27) Tényleg kevés?
  • malacz rezignált: @aDingo: :))) Személyeskedő logikája, amivel győztesnek hozza ki magát, remek hangulatba hozott.... (2013.05.14. 09:38) Játszani is engedd!
  • latin szerelő: Másképpen megoldva: Két idő van: a "most" és a "régen". Most András X éves, Béla (70-X) éves Rége... (2013.02.08. 15:59) Törd a fejed! 3.
  • Én is akarok kommentelni: @malacz69 rezignált: Nocsak! Végre valami előrelépés, hogy a jogászok sem fizetnek ha itthon mara... (2013.01.03. 06:16) Orvosképzés, ahogy én csinálnám
  • Netuddki.: @malacz69 rezignált: Baromság! Nyilvánosság, átláthatóság, nyomon követhetőség, személyi felelőssé... (2012.07.31. 12:14) Kettő az egyben: pazarlás és pénzhiány

szavazás;-)

Malacka jó fej blogger?
Hát persze, tök fej!
Óóó igen, igen-igen!
Faja fickó, yesss!
Oui, oui, oui, oui.
Miazhogynagyonis!
  

Matek érettségi előtt...

2009.05.01. 15:18 | malacz rezignált | 31 komment

Címkék: érettségi matematika

Így matek érettségi előtt szeretném elmondani, hogy nem vagyok optimista. Azt várom, hogy ez a feladatsor nehezebb lesz, mint egy éve. Okom is van eme balsejtelemre: az emlékezet.

Emlékszem ugyanis arra, hogy miféle hisztis hápogást váltott ki a tavalyi feladatsor egyik jelentéktelen feladata, az a bizonyos 4.

(Katt az első képre, aztán gyere vissza, olvasd tovább!)

A kifigurázás és lesajnálás csapásiránya egyértelmű volt: ez egy gagyi feladatsor, ez nem méltó színvonal egy komolyan vehető érettségihez. Tépték a szájukat sok helyütt, ironizáltak a Heti7-esben is, és rugózásuk indoklása ez a 2 pontos, valóban könnyűcske feladatocska volt. Mondom: 2 pont, azaz kettő... ...a 100-ból, azaz a százból!!! Comprende, tisztelt Hölgyeim és Uraim?

Nos, erről a történetről igazán elmondható, hogy kimerítették vele a "valós tényeket hamis színben feltüntetés" jogi kategóriáját. Ahhoz, hogy ezt igazoljam, nézzünk meg egy átlagos feladatot a II. részből, mely feladat 12 pontot kóstált.

(Hogy jobban lásd, katt a képre!)

Mint látható, míg az előzőhöz gyakorlatilag az utca embere is eséllyel szólt volna hozzá, ehhez már olyan matematikai apparátus szükségeltetik, amellyel - hála a matematikai amnézia kiemelkedő sebességének - garantáltan nem rendelkezik egy olyan felnőtt, aki néhány éve érettségizett középszinten közepes, vagy jó érdemjeggyel. Ebben szinte bizonyos vagyok, tudniillik nem egyszer korrepetáltam olyan fiatalt, aki néhány év kihagyás után próbálkozott fősulival, és rögtön légzési problémái adódtak a matematika sűrű, fojtogató levegőjében, holott anno 3-ra, netán 4-re teljesített.

Mindezek után képzeljük el az érettségit összeállító bizottság tagjainak fancsali képét, amikor alázzák őket a narancsos feladat gyalázásával, úgy beállítva a dolgokat, mintha az az egyetlen, jelentéktelen pontszámú feladat tökéletesen szimbolizálná a teljes feladatsort.
Milyen következtetésre jutnak ezek után a becsült grénium tagjai?
Hát nem arra, hogy csak így tovább, ez nem kétséges. Ennél logikusabb inkább egy másik verzió, miszerint ha nem akarják, hogy Farkasházy Teddy, vagy Hernádi Jucus újra szellemi tökönrúgásban részesítse őket, akkor jobb lesz, ha bekeményítenek, és egy kissé "színvonalasabbra" állítják kreálmányukat.

És lőn... szerintem így lőn, ...de nyugtával... ...és különben se dícsérd, mert ha valóra válik rémképzetem, hát jónéhány gyengébb tanuló ontja majd vérét a felelőtlen gúnyolódás matematikai feladatokból ácsolt, cumiformájú oltárán.

Adja a Jóisten, hogy ezúttal ne legyen igazam!
Bizakodásra adhat okot, hogy én sem vagyok tévedhetetlen, mindössze - nem túlbecsülve képességeim - egy szimplán kitűnő jós;-)

Bookmark and Share
       

A bejegyzés trackback címe:

https://agyzaj.blog.hu/api/trackback/id/tr961097401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kedves Sün!malac,
pesszimzmusod jogos, a népesség 90%-a nem tudja a megoldását például az alábbi egyszerű feladatnak:
Ha másfél mókus másfél nap alatt másfél mogyorót eszik,
hány mogyorót eszik meg kilenc mókus kilenc nap alatt??
Jaj, barátom ne fossá' már, ez csak kedden lesz, holnap még magyar.
Matekból nekem megbuknom nem szabad, ennyi a célkitűzés. :)
HA meg tanár vagy, akkor imádkozz értünk :)
Kedves Dodó!

Hát talán azért nem tudják megoldani, mert nem bírják felfogni a 1,5 mókust:o))
Nadehamár vki megfejti, hát vésse be a logikus gondolatmenetet, amiből kigyött a zigazság! (Súgó fálj: két egyenes arány vagyon benne!)

Üdv.
-------------------

Kedves Uccaszoc!

Ha a jobbsáv tetejét megnézed, láthatod az igazságot diák vs tanár kérdéskörben, ámdeviszont én se nem fosok, se nem imádkozok, hanem "aggódok, nagyon aggódok". (KFT)
Ismerve egynémely diákomat, van is rá bőséggel okom.

Osszuk be:
Én aggódom, a diákjaim fosva tanulnak, a szüleik reszketve imádkoznak.... egy hacker pedig ügyesen feltöri az érettségit, és felteszi a netre, h megkaphassák a bárgyúltak az évvégi jegyüket, mint ahogy az történt 2005-ben.
Na jó, ez csak vicc! Ne legyen botrány, inkább bukjanak meg becsületesen;-))

Üdv.

Ps.: Sok sikert! Jaaa, és írj végrendeletet!:-)
Szerintem meg lehet, hogy fordítva kéne.

A Logaritmikus aznosságoknak még az életben nem vettem hasznát/nem használtam őket - Ezért felejtettem el őket nem azért mert hülye vagyok.

Pl ValSzámnak sokkal több értelme lenne talán kevesebb embert lehetne bepalizni szerencsejátékokkal...

A b, meg ránézése: 1
(3as matek érettségi)
@Arilian:

Kedves Arilian!

Nos, jelentősen tetszettél tévedni, ugyanis a b)-nek nincs megoldása!
Néhány lépés után gyök x-re -1 jön ki, ami ugyebár lehetetlen, mert a négyzetgyökvonás eredménye nemnegatívként vagyon definiálva.

Ámdeviszontellenben amúgy sincs olyan, h "ránézésre" megoldom:o))

Lényeg a lényed: a tavalyi érettségi átlagos színvonalát sokkal inkább leírja ez a 13. feladat, mint az I. rész 4. feladata.

Mellesleg kétféleképpen nézhetjük a nehézséget:
1. Mennyire könnyű jelest írni;
2. Mennyire könnyű elégségest írni.

Volt már olyan, h elégségest könnyebb volt írni, mint más években, de jelest elérni nehezebb ugyanebben a feladatsorban. Az ilyen feladatsor azért rossz, mert különböző tudások között nem eléggé differenciál jegy szempontjából.

Üdv.
Ha b)-be behelyettesítem az x=1-et, akkor kielégül az egyenlet vagy nem? Akkor ez megoldás, vagy nem?
@timar: Nem elégül ki. Valamit nagyon elnéztél, vagy nem emlékszel, hogy a hatványozás magasabb prioritású, mint a szorzás, ezért a jobb oldalon nem 25-re, hanem csak 5-re vonatkozik a hatványra emelés.
A narancsos kérdésre:
Szerintem a 2 pont is bővek sok egy ilyen kérdésre. Mert miről is beszélünk?
Általános iskolai dolgozatról? Nem. Érettségiről. Az érettségi nem egy nagy durranás, de a hazai okatási rendszerben mégis csak a középszintet jelöli.

Normál esetben olyan ember nem juthat el az érettségiig, aki ne tudna álmából felkelve is a választ erre. Az hogy ilyen kérdés van, azt mutatja, hogy a kérdés írók feltételezik, hogy lesz aki majd nem tudja a választ erre. Ha nem így lenne, akkor 100 pont helyett 98 pontos lett volna az érettségi, és megspórolnak egy csomo tintát azzal, hogy leghagyják a kérdést.

Aki rendesen tanult, és a logaritmusos kérdésre is tudja a választ, annak megalázó, hogy ilyen kérdésekre kell válaszolni.
@timar: a kitevő nem köbgyök ...
@sün!malac69 várja a jún. 7-e utáni jún. 8-át: Az egyenletnek valós számok halmazán tényleg nincs megoldása (a feladat ezt kérdezi), de a komplex számok halmazán már van.

Egyébként jó kis agytorna volt így 8 évvel az érettségi után...:)
"timar 2009.05.04. 13:42:52"

"Ha b)-be behelyettesítem az x=1-et, akkor kielégül az egyenlet vagy nem?"

Fene jó dóga van az egyenletnek. Simán lecseréli a partnerét egy akárki x -re és már adott is a kielégülés!:)))))

--------------

Jelentem Tanár úr, én a Tehetetlen Dodóéra jelentkezem!

Bár a másfél mókus esete a másfél mogyival és ezzel a 9 nappal, olyan kis bájos, hogy már-már elbagatellizálja a megoldást is:)
Hirtelen persze azt se tudom, miért pont Mickey Rourke éhes tekintete és speciel miért Kim Basinger sztrip10-e ugrott be... :)))

Pedig a 9 mókus 9 napban felzabált 54 mogyijához nincs sok közük, hacsak az egyik mókust közben nem vállalta be Kim!:)))
@timar:

Kedves Timar!
Nemcsak te nézted be!
Ha az ember ránagyít a képre, bizony eléggé rossz helyre került a 3-as, és el is nézte egy-két gyermek köbgyök x-nek.

Irtó LOL, h épp az NEM tudja benézni, aki gyengébb, ugyanis annak eszébe sem jut, h ott akár köbgyök is lehetne, annyira nincsenek a négyzetgyökön kívüli egyéb gyökök a fejében.:-))
Persze köbgyökkel nem igazán lehet korrekt módon megoldani, legalábbis középszintű középiskolai módszerekkel...

Más:
Amióta szexuálisan felvilágosultabbak a nebulók, leszoktam a "kielégíti az egyenletet" szófordulatról, és átálltam az "igazzá teszi" kifejezésre.:-)

Mégmásabb.
Dodó mókusos feladatának valóban 54 mogyoró a megoldása, ugyanis 9 mókus és 9 nap esetén a mókusok és a napok száma is 6-szor több, ezért a mogyorók száma már 6*6-tal, azaz 36-tal lesz több.
Márpediglen 36-szor 1,5 eredménye pedig 54 lészen.

De így is lehet:
Ha 1,5 mókus 1,5 nap alatt 1,5 mogyoró,
akkor 9 mókus 1,5 nap alatt 9 mogyoró (6-szor annyi),
ezért 9 mókus 9 nap alatt 54 mogyoró (ismét 6-szor annyi).

@macipower:

Ja-ja, a komplex számok halmazán valóban megoldható. És tudod a megoldást?:-)
Miért, ez mi ha nem köbgyök?

@Arilian:

Az bizony sima 3-szor négyzetgyök X !

Elég gáz, h a XXI. században csak úgy bírnak nyomtatni, h nem tökéletesen egyértelmű. Sajnos még csak reklamálni sem lehetett tavaly! Az egyik legjobb srác is benézte, majdnem a jelesébe került, ám így is meglett neki.
btw, 14 év után 5 perc volt megoldani miután kinéztem googlén a megfelelő azonosságot - a 2. fokú egyenlet még ment.

Szóval annyira ezek sem voltak nehezek.
Mármint a b-t. (5, 25)
és a lg(X-Y)=lgX/lyY kelett hozzá ha valakit még érdekel rajtam kívül :)
@Arilian:

Érettségin nincs guglizás!:o)) Jóóóó, tudom, hápperszehogy van fgv.-táblázat.

No de én mégis azt állítom, h aki 3-as, 4-es volt, az már többségében rég elfelejtette a logaritmusos feladatokat, akár 3-4 év alatt is.

Egyébként volt ennél nehezebb és könnyebb feladat is. Ezek az egyenletek aránylag sablonosak.
Lényeg: nem a narancsos feladat szimbolizálta a tavalyi feladatsor nehézségét, így "a valós tényeket hamis színben tüntették fel", akik azt az egyet kiragadva lesajnálták az egész cuccot, és azzal egyetemben a jó vagy jeles dolgozatok megíróit.

Üdv.
Na ide se jövök többet matekozni!

Nevem Hölgyválasz, megszólításom, minimum : Kedves Hölgyválasz, nem pedig :

"Más" és

"Mégmásabb"

Comprende Tanár úr?
@hölgyválasz:
Kedves Hölgyi, Kedve Malac,
valóban profik vagytok, a népesség nagy hányada 81-et szokott válaszolni, egy helytelen logikai út mentén, azonkívül az absztrakció (1,5 mőkus) is gondokat szokott okozni.
Mint például a következő feladványban:
Egy buszon heten utaznak. Az első megállónál felszállnak ketten, leszállnak öten. A második megállónál leszállnak hatan.
Hány embernek kell a harmadik megállónál felszállni, hogy senki se legyen a buszon?
Kedves Hölgyválasz!

Mélyen magamba szálltam, és beláttam udvariatlanságomat.
Kihamuztam a kandallómat, s most ím, magamra szórom epró, hosszantartó részletekben...

Természetesen gratulálok a helyes megfejtéshez, de ez természetes, mert hogyan is fejthetted meg volna másképp, mint helyesen... (sün!malac69 utalást tett Hölgyválasz külső adottságaira.)

Üdv.

------------------

@macipower:

Nos, a helyzet nem egyszerű, de annyit elárulok, h van egy bizonyos "i" szám, amelynek a négyzete -1. Ebből kéne kihozni vmit...

Üdv.
@Tehetetlen Dodó: Feltéve, hogy csak az a két terhes nő volt a buszon, akik időközben megszültek, és leszálltak a gyerekkel együtt, legjobb, ha már nem száll fel senki.
@sün!malac69 várja a jún. 7-e utáni jún. 8-át:

Szerintem ponsotan abból hozott ki valamit:

x^(1/2)=-1

az Euler-azonosság:

exp(i*PI)=-1

ebből:

(exp(i*2*PI))^(1/2)=-1

azaz

x= exp(i*2*PI)=cos(2*PI)+i*sin(2*PI) = 1
@röntgenszeműlány:

Kedves Átvilágító!

Érteni vélem a logikádat, ám a végeredmény mégsem tetszik, ugyanis ha egy komplex számnak nincs imaginárius része, akkor valós szám, nemdebár? És akkor ezek szerint valós megoldása is van, és akkor belecsap a villám, vagy én tudok vmit rosszul... rég jártam már ELTE-t...

Üdv.

Nálam így jön ki:

-1= cos(pi)+i*sin(pi), ezért -1=e^(i*pi)

azaz x^(1/2)=e^(i*pi), amit négyzetre emelve (???)

x= e^(i*2*pi)

azaz x= cos(2*pi)+i*sin(2*pi)=1+i*0=1

de mégsem tetszik.
Szted???
@röntgenszeműlány:
Ez is ötletes megoldás, de nem az igazi.
No kérem, megvolt az érettségi, és én a következőt gondolom róla:

- aki nem érte el a kettest (20 pont), az télleg alig tud vmit (vagy szinte semmit), megérdemli, h szóbeliznie kelljen, bár én legszívesebben azt mondanám, h szűnjön meg a matek érettségin a szóbelizési lehetőség, és addig járjon érettségizni a lökedéke, ameddig nem bír csinálni 20%-ot kapásból. (Mellesleg az írásbeli 100 pont, a szóbeli 50 pont, így a 100% pontosan 150 pont. Az mehet szóbelizni, aki 10-19 pontot írt. A meglévő pontjait legalább 30-ra kell feltornásznia a szóbelivel együtt, h meg legyen neki a 150 pont 20%-a, és átevickéljen a gyűlölt tantárgy terebélyes tudatlanságának taván.)

- a közepest és jót elérni kb. normális volt, olyasmi, amit az előző évek alapján várni lehetett, és ahogy (én személy szerint) az osztályzásomat is beállítottam, miszerint se alul-, se túlosztályozva ne legyenek a kölkök.

- a jelest elérni nem volt könnyű. Kiválóan kellett szöveget értelmezni, és tisztában kellett lenni sok mindennel, ami a matematikában fontos. Aki 5-t kapott év végén, de épphogy csak (és nem fakton), az gondban lehetett azzal, h ezúttal jelest írjon.
A faktos 5-ösöknek, és azoknak, akik nem "megadom az 5-öst", hanem "jár az ötös" mondat mellett kapták meg év végi érdemjegyüket, ezt a feladatsort elvileg meg kellett írni 5-re. De elég pár helyen figyelmetlenkedni, és akkor könnyen elúszik a történet

Ennyi.
Szóval lényeg a lényetek: NEM vált be a jóslatom... hál' Isten!

Üdv.
@sün!malac69 várja a jún. 7-e utáni jún. 8-át: A megoldásunk teljesen ekvivalens (ez mondjuk kevéssé meglepő). Mivel a valós számok halmaza részhalmaza a komplex számokénak, a komplex számokra definiált gyökvonást is értelmezhetjük tisztán valós számra.


@Tehetetlen Dodó: nem értem, most vagy igaz a megoldásom, vagy nem. Az "ötletes, de nem az igazi" nehezen értelmezhető. Hol a hiba?
@Tehetetlen Dodó: Bocs, most esett le, hogy te a mínusz két emberes, buszon szüléses feladatról beszélsz, nem a komplex számosról.
@röntgenszeműlány:
:o)
(A komplex-számos nekem már magas, 30 év alatt mindent elfelejtettem...)